Projekt ustawy o zmianie ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy oraz niektórych innych ustaw pojawił się w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Ma być przyjęty przez rząd w IV kwartale 2022 r.
Pandemia COVID pokazała, jak ważna jest możliwość załatwienia szerokiego zakresu spraw drogą elektroniczną.
"Od lat obserwujemy stały wzrost liczby wniosków składanych w formie elektronicznej. W 2020 roku, w szczytowym okresie tzw. lockdownu (kwiecień 2020 r.) blisko 70% wniosków dotyczących rejestracji działalności było składanych on-line. Udział procentowy wniosków w poszczególnych regionach kraju jest zbliżony, a ewentualne dysproporcje w gminach mają związek z ogólną liczbą zarejestrowanych działalności, a nie infrastrukturą technologiczną (dostęp do internetu)." - stwierdził rząd.
Teraz rząd zamierza spełnić kolejne postulaty biznesu dotyczące możliwości załatwienia spraw i odnalezienia informacji związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w jednym miejscu - w ramach jednego konta.
Wszystko o spółce cywilnej
W projekcie przewidziano instrumenty, które wspierałyby przedsiębiorców (wspólników spółki cywilnej) na każdym etapie ich funkcjonowania w spółce, np. poprzez zmniejszenie formalności w przypadku rejestracji spółki cywilnej, ograniczenie obciążeń administracyjnych oraz zapewnienie dostępu do szerokiego zakresu wiarygodnych danych o spółce cywilnej. Proponowane rozwiązania w zakresie spółki cywilnej obejmują zatem dwa zasadnicze obszary:
• uproszczenie procesu i elektronizacja przekazywania informacji o spółce cywilnej,
• publikacja kompleksowej informacji o spółce cywilnej.
CEIDG tylko on-line
W ramach projektu przewiduje się wprowadzenie możliwości składania wniosków o wpis w CEIDG tylko online i rezygnację z formy papierowej.
"Rozwiązanie to jest oczekiwanym następstwem postępującej elektronizacji usług publicznych, natomiast aby wyjść naprzeciw potrzebom obywateli niekorzystających z technologii cyfrowych, planowane jest rozłożenie procesu całkowitej elektronizacji w czasie. Okres pandemii pokazał, że przedsiębiorcy oraz infrastruktura technologiczna CEIDG są gotowe do przejścia na pełny proces elektroniczny w zakresie rejestracji działalności." - zaznacza rząd.
Pełnomocnictwo na odległość
Zawarte w projekcie rozwiązania dotyczące zasad publikowania w CEIDG informacji o pełnomocnikach obejmują trzy zasadnicze obszary:
• umożliwienie publikacji w CEIDG informacji o pełnomocniku – jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej (np. spółce jawnej);
• pełną elektronizacje procesu publikacji informacji o pełnomocniku w CEIDG przez wdrożenie procesu publikacji danych o pełnomocniku jedynie on-line;
• wprowadzenia zasad zarządzania „kontami w systemie CEIDG” pełnomocników.
Jak argumentuje rząd, propozycja ta ma przede wszystkim usprawnić funkcjonowanie przedsiębiorców w obrocie prawnym i gospodarczym przy podejmowaniu działań „na odległość”. Za pomocą systemu teleinformatycznego CEIDG będzie możliwe szybkie i sprawne wykazanie umocowania udzielonego pełnomocnikowi.
Integracja z innymi bazami
W celu usprawnienia i poszerzenia zakresu funkcjonowania tzw. „jednego okienka” planuje się szerszą współpracę z ZUS, KRUS, MF oraz GUS.
Projekt przewiduje również współpracę z serwisem www.geoportal.gov.pl, który pośredniczy w dostępie do danych przestrzennych i związanych z nimi usług.
"Doświadczenia w obowiązywaniu przepisów nowelizowanej ustawy wskazały na konieczność doregulowania kwestii zgodności danych adresowych publikowanych w CEIDG z rejestrem TERYT, zwłaszcza w kontekście konieczności weryfikacji i uporządkowania danych adresowych w CEIDG (przede wszystkim historycznych pobranych z gmin) oraz automatycznej korekty błędnych danych adresowych." - wskazuje projektodawca.
Elektronizacja rejestrów koncesji
Projektowana nowelizacja ma poszerzyć zakres danych przekazywanych do CEIDG przez organy koncesyjne, np. poprzez wskazanie okresu na jaki jest udzielona koncesja/zezwolenie, określenie zakresu zezwolenia czy miejsca wykonywania działalności objętej zezwoleniem.
Przewiduje się stopniową elektronizację rejestrów, w których gromadzone są dane na temat udzielonych koncesji, licencji, zezwoleń oraz rejestrów działalności regulowanych. Proponuje się stworzenie organom koncesyjnym możliwości prowadzenia rejestru w ramach usługi udostępnianej przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT). Takie rozwiązanie pozwoli na szybki dostęp do informacji i automatyzację niektórych procesów.
Więcej w CEIDG i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy
Projektowana ustawa zakładać ma także:
• rozszerzenie zakresu spraw realizowanych w jednym miejscu za pośrednictwem CEIDG,
• doprecyzowanie przepisów w zakresie obowiązku posiadania przez przedsiębiorcę tytułu prawnego do nieruchomości,
• uregulowanie kwestii niepublikowania danych w CEIDG,
• rozszerzenie przesłanek do sprostowania wpisu przez ministra właściwego ds. gospodarki,
• doprecyzowanie przepisów m.in. w zakresie zarządu sukcesyjnego, syndyka czy informacji o kwalifikacjach rzemieślniczych.