Reklama

Koniec sezonu w firmie i co dalej, zawiesić czy zamknąć

Zakończenie działalności nie opłaca się mikroprzedsiębiorcy. Lepiej ją zawiesić do lepszych czasów – radzi Andrzej Radzisław, specjalista od ubezpieczeń społecznych, radca prawny w kancelarii Goźlińska Petryk i Wspólnicy.

Publikacja: 03.08.2022 03:00

Koniec sezonu w firmie i co dalej, zawiesić czy zamknąć

Foto: Adobe Stock

Wiele osób, które wystartowały z nową działalnością przed wakacjami, zastanawia się, co z nią zrobić: zawiesić czy zamknąć?

Aktywny wpis w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej łączy się z obowiązkiem wnoszenia składek do ZUS. Są opłacane i gdy taka działalność przynosi dochód, i gdy generuje straty. Można więc ją zawiesić w oczekiwaniu na lepsze czasy – wtedy nie opłaca się składek. Gdy np. za kilka miesięcy nadarzy się kolejna okazja do zarobku, można ją odwiesić. Wszystko zależy od perspektyw takiej działalności czy osobistych planów mikroprzedsiębiorcy. Trzeba jednak pamiętać, że zarówno po wyrejestrowaniu działalności, jak i jej zawieszeniu po 30 dniach wygasa ubezpieczenie zdrowotne. Trzeba więc poszukać sobie innego tytułu do ubezpieczenia, aby nie zwracać z własnej kieszeni np. kosztów leczenia w szpitalu. Można dobrowolnie ubezpieczyć się w NFZ, ale za niemałą składkę, która za lipiec, sierpień, wrzesień 2022 r. wynosi po 590,95 zł.

Pozostało jeszcze 81% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

ABC Firmy
Restrukturyzacja: nowe uprawnienia dłużników i wierzycieli
ABC Firmy
System kaucyjny coraz bliżej. Ważne informacje dla przedsiębiorców
ABC Firmy
System kaucyjny. Rzecznik przedsiębiorców pisze do premiera i ostrzega
ABC Firmy
Przedsiębiorca będzie mógł ukryć swój adres w CEIDG? Chodzi o bezpieczeństwo
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
ABC Firmy
Wkrótce nowe obowiązki środowiskowe dla tysięcy firm w Polsce
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama
Reklama