W ofercie są także darmowe pakiety, czyli takie, za których prowadzenie banki nie pobierają opłaty. Za darmo nie znaczy jednak tanio.
Przeważnie brak opłaty za prowadzenie rachunku oznacza wyższe opłaty za resztę wykorzystywanych przez firmę usług. Darmowe rachunki skierowane są przeważnie do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, które większość operacji gotówkowych wykonują przez internet.
Dla każdego co innego
Na wybór odpowiedniego rachunku firmowego ma wpływ kilka czynników. Na pewno rodzaj działalności spółki. Inne potrzeby ma firma handlowa, a inne usługowa, np. biuro podróży. Firmie handlowej będzie zależało na tanich przelewach i wygodnej formie wpłaty gotówki na konto. Biuro podróż postawi na tanie przelewy zagraniczne. Ważna jest wielkość firmy: mała będzie liczyła się z kosztami, nie potrzebuje tak szerokiego wachlarza usług jak duże korporacje.
Jak twierdzi Krzysztof Krymuza, dyrektor departamentu bankowości transakcyjnej i klientów międzynarodowych w DNB Bank Polska, duże firmy biorą pod uwagę trzy grupy czynników: zaawansowanie technologii, cenę oraz jakość obsługi zarówno w zakresie produktów, jaki i kompetencji czy nawet walorów personalnych doradców bankowości korporacyjnej. – Naturalnie, istotność tych czynników jest różna dla poszczególnych firm. Z naszych obserwacji wynika, że w przypadku tych największych klientów kryteria kosztowe często schodzą na drugi plan. Tu bardzo ważny jest stopień dopasowania oferty i zaawansowanie technologiczne rozwiązań bankowych. Owszem, dążenie do synergii kosztowej jest kluczowe w przypadku firm reprezentujących dany segment (np. duże sieci handlowe). Niemniej trend jest taki, że bankowość transakcyjna „walczy" o klienta rozwiązaniami technologicznymi, a nie ceną. Specjalistyczna platforma do zarządzania gotówką, która usprawnia procesy w firmie, jest dużo lepiej odbierana niż tańsza oferta przeliczania gotówki. Firmy doceniają dzisiaj również to, że bank potrafi przygotować dla nich indywidualne rozwiązanie (np. rachunki escrow czy rachunki dla deweloperów) w ciągu kilku godzin – mówi Krymuza.
Partnerskie podejście
– Rodzaj i zakres usług bankowych jest podobny, coraz ważniejsze stają się kryteria niemierzalne: wysoka jakość obsługi i profesjonalizm doradców bankowych – uważa Adam Parfiniewicz, dyrektor obszaru obsługi małych przedsiębiorstw i klientów indywidualnych w BNP Paribas. – Szybkość reakcji banku na oczekiwania klienta, wysokie kompetencje doradcy i dobre przygotowanie merytoryczne do spotkania, otwarta i zrozumiała komunikacja to pierwsze kryteria, którymi kierują się przedsiębiorcy. Właściciele firm i menedżerowie cenią sobie partnerskie podejście w biznesie i umiejętność budowania relacji, bo sami tak prowadzą swoje przedsiębiorstwa. Dlatego właśnie tak ważne są te wartości – mówi Parfiniewicz. – Niejednokrotnie szczera informacja zwrotna i wypracowanie z bankiem schematu współpracy są ważniejsze niż ułamki procentu. Negocjacje cenowe rzadko są pierwszym elementem decyzji klienta. Przechodzi się do nich dopiero po uzgodnieniu zakresu globalnej współpracy z bankiem i ewentualnie struktury finansowania.
Przedsiębiorca nie zawsze ma rachunek firmowy
Istnieje grupa przedsiębiorców, którzy nie muszą mieć rachunku bankowego. Muszą oni spełniać łącznie następujące warunki: - nie wykonywać jednorazowych transakcji o wartości powyżej 15 tys. euro, - nie prowadzić rozliczeń z podmiotami gospodarczymi, - być mikroprzedsiębiorcami (zatrudniać mniej niż dziesięć osób, osiągać roczny obrót netto nieprzekraczający 2 mln euro). Ta grupa może opierać swoją działalność w całości na obrocie gotówkowym. Należności wobec organów podatkowych (gmin, urzędów skarbowych i ZUS) może regulować w kasach urzędów lub za pomocą przekazów pocztowych. Jeśli przedsiębiorca nie musi mieć konta firmowego, do transakcji może wykorzystać rachunek prywatny.