Aktualizacja: 25.10.2021 07:39 Publikacja: 25.10.2021 12:59
Foto: Adobe Stock
Analizę należy poprzedzić odniesieniem się do istoty funkcjonowania: spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot mieszkaniowych, co ma znaczenie w kontekście tzw. budżetu obywatelskiego, którego normatywne podstawy wynikają z ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 1372).
I tak, w art. 1 ust. 1 ustawy z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 1208) postanowiono, że celem spółdzielni mieszkaniowej, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. W korelacji z ww. normami pozostają przepisy ustawy z 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 648). Z art. 1 i art. 3 tej ustawy wynika m.in., że spółdzielnia jest dobrowolnym zrzeszeniem nieograniczonej liczby osób, o zmiennym składzie osobowym i zmiennym funduszu udziałowym, które w interesie swoich członków prowadzi wspólną działalność gospodarczą.
Przepisy dopuszczają udzielenie zamówienia publicznego z wolnej ręki (in-house) spółkom komunalnym, kontrolowanym przez jednostki samorządu terytorialnego.
- Jeśli rynek konkurencyjny odpowiednio funkcjonuje, gmina nie powinna z niego rezygnować, tworząc własną spółkę i udzielając jej zamówienia bez konkurencji – mówi dr Wojciech Hartung, adwokat, członek Stowarzyszenia Prawa Zamówień Publicznych.
Do ustalenia stron postępowania o wydanie decyzji o warunkach zabudowy przydatny jest art. 28 kodeksu postępowania administracyjnego. Wskazuje on na konieczność posiadania interesu prawnego do brania udziału w postępowaniu. Jak go ustalić?
To, czy sprzedaż nieruchomości powinna zostać zaraportowana dla celów podatku VAT, zależy od konkretnej sytuacji. Podejście do tego zagadnienia zostało także ukształtowane w krajowej praktyce interpretacyjnej.
Rada gminy dysponuje znacznym zakresem samodzielności przy określaniu zasad wypłaty diet dla sołtysów.
Przepisy dopuszczają udzielenie zamówienia publicznego z wolnej ręki (in-house) spółkom komunalnym, kontrolowanym przez jednostki samorządu terytorialnego.
- Jeśli rynek konkurencyjny odpowiednio funkcjonuje, gmina nie powinna z niego rezygnować, tworząc własną spółkę i udzielając jej zamówienia bez konkurencji – mówi dr Wojciech Hartung, adwokat, członek Stowarzyszenia Prawa Zamówień Publicznych.
Rada gminy dysponuje znacznym zakresem samodzielności przy określaniu zasad wypłaty diet dla sołtysów.
Ministerstwo Edukacji Narodowej jako podmiot wypłacający gratyfikację pieniężną w związku z nadaniem tytułu honorowego profesora oświaty musi sporządzić i przesłać informację PIT-11 podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu. Jakie obowiązki ma pracodawca?
Wójt gminy nie ma kompetencji do określania i przyznawania dodatków motywacyjnych dla nauczycieli, których przełożonym jest dyrektor szkoły.
Każdy zapis w programie opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt musi wynikać z przepisu. W praktyce większość uchwał w sprawie przyjęcia programu dotknięta jest wadami, które mogą skutkować ich bezwzględną nieważnością – wyjaśnia dr Emil Kruk z Wydziału Prawa i Administracji UMCS w Lublinie.
Korzystając z ustawowego wyjątku, burmistrz przed wydaniem zarządzenia o powierzeniu stanowiska dyrektora szkoły musi uzyskać porozumienie z kuratorem oświaty. Inaczej zarządzenie może zostać unieważnione.
Rada gminy sama nie może uwzględnić skargi do sądu administracyjnego na własny akt prawa miejscowego, bo oznacza to stwierdzenie jego nieważności. A rada takiej kompetencji nie posiada.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas