Aktualizacja: 25.03.2025 02:39 Publikacja: 12.01.2022 13:02
Foto: Adobe Stock
Przekaz unormowany w postanowieniach art. 9211 k.c. jest instytucją powszechnie stosowaną w praktyce gospodarczej, w tym w szczególności w relacjach pomiędzy przedsiębiorcami. Za sprawą podwójnego upoważnienia wynikającego z przekazu (i będącego de iure jego istotą) przyczynia się do przyśpieszenia obrotu prawnego. W przypadku przekazu osoba będąca wierzycielem w jednym stosunku prawnym i zarazem dłużnikiem w innym stosunku może polecić swojemu dłużnikowi przekazanie należnego świadczenia do rąk swego wierzyciela z tym skutkiem, że pierwszy z nich będzie upoważniony do spełnienia świadczenia zgodnie z przekazem, a drugi do jego przyjęcia. W następstwie przekazu dojdzie do umorzenia obu wierzytelności.
Najwyższa Izba Kontroli w kolejnych raportach ujawnia nieprawidłowości, do których zaskakująco często dochodzi w spółkach komunalnych.
Do uwolnienia się od podatkowego długu spółki nie wystarczy wskazanie jakiegokolwiek jej mienia. Ma to być realny majątek, pozwalający na skuteczną egzekucję w znacznej części.
Ingerencja organu nadzoru w uchwałodawstwo gminne może mieć miejsce tylko, gdy doszło do naruszenia prawa, a nie np. zasad celowości czy gospodarności.
Gdy wnioskodawca powołuje się na ogólne prawo do informacji publicznej, a istnieje inna szczególna podstawa do udostępnienia żądanych danych, np. ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku, to należy jej udzielić w tym innym trybie.
Przesłanki i czynniki efektywnego wdrażania projektów OZE przez JST uwzględniające kwestie ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
Pozwolenie na budowę może dotyczyć wybranych budynków, mogących samodzielnie funkcjonować. Jednak inwestor jest zobowiązany przedstawić projekt zagospodarowania terenu dla całego zamierzenia budowlanego.
W salonach dealerskich sieci Suzuki w całej Polsce ruszyły pokazy premierowych motocykli Suzuki DR-Z4S i DR-Z4SM. Nowe maszyny będzie można zobaczyć w miastach praktycznie w całej Polsce.
Termomodernizacja, zarządzanie energią oraz wymiana oświetlenia ulicznego – to główne rodzaje projektów realizowanych na podstawie umowy EPC.
Wartość rynku zamówień publicznych sięgnęła 280 mld zł w 2023 r. i ciągle rośnie. Uczestniczy w nim około 30 tys. zamawiających. – To ogromna skala – powiedziała Agnieszka Olszewska, prezes Urzędu Zamówień Publicznych, która była gościem Tomasza Pietrygi w programie „Prawo dla profesjonalistów”.
Umożliwienie przez zamawiającego składania ofert częściowych daje szanse większej liczbie podmiotów, w szczególności z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.
Państwo nie może w ustawie wykluczyć lub dopuścić do przetargu firm z Chin czy Turcji. Warunki ustalają poszczególni zamawiający – tak wynika z czwartkowego wyroku TSUE.
Państwo nie może w ustawie wykluczyć lub dopuścić do przetargu firm z Chin, Turcji czy innych krajów, które nie porozumiały się z UE w sprawach z zamówień publicznych. Każdorazowo decydować mają o tym poszczególni zamawiający - stwierdził TSUE.
Rząd zajmie się projektem ustawy pozwalającym wykluczać firmy spoza UE z postępowań obejmujących inwestycje z publicznych funduszy. Na to czekały przede wszystkim zarejestrowane w Polsce spółki budowlane.
Przy ocenie każdego konsorcjum należy uwzględniać m.in. pozycję rynkową innych prawdopodobnych uczestników postępowania o udzielenie zamówienia, treść porozumienia konsorcjum, produkty lub usługi objęte porozumieniem oraz warunki rynkowe.
Wykonawcy z państw trzecich (Turcja, Chiny, Kazachstan etc.) zadomowili się na rynku zamówień publicznych w UE, nierówno konkurując z unijnymi wykonawcami. Nie wiadomo było, co z tym zrobić. Pomoc przyszła niespodziewanie ze strony TSUE.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas