Aktualizacja: 10.02.2025 10:24 Publikacja: 26.12.2022 01:46
Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz
Stanem cywilnym jest sytuacja prawna osoby wyrażona przez cechy ją indywidualizujące, kształtowana przez zdarzenia naturalne, czynności prawne, orzeczenia sądów, lub decyzje organów, stwierdzona w akcie stanu cywilnego. Zgodnie z ustawą Prawo o aktach stanu cywilnego aktem usc jest wpis o urodzeniu, małżeństwie albo zgonie w rejestrze stanu cywilnego wraz z treścią późniejszych wpisów wpływających na treść lub ważność tego aktu. Stanowią one wyłączny dowód zdarzeń w nich stwierdzonych, a ich niezgodność z prawdą może być udowodniona jedynie w postępowaniu sądowym. Akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego sporządzone na piśmie utrwalonym w postaci papierowej przechowuje się w archiwum urzędu stanu cywilnego, w miejscu zapewniającym ich zabezpieczenie, a w razie potrzeby poddaje się konserwacji.
Spadkobiercy, który obejmuje po zmarłym wszelkie prawa i obowiązki związane z tzw. ulgą mieszkaniową, przysługują ich maksymalnie ukształtowane ekspektatywy.
Od sierpnia zeszłego roku samodzielny lokal nie może mieć mniej niż 25 mkw. Kluczowa jest data wydania pozwolenia na budowę.
Za brak sporządzenia sprawozdania albo przedstawienie w nim nierzetelnych danych prezesowi może grozić grzywna lub więzienie. Może też zapłacić spółce odszkodowanie.
W marcu 2025 r. właściciele warszawskich nieruchomości dowiedzą się, czy projektowany plan ogólny ogranicza możliwości ich zabudowy. Podobnie może być w innych gminach. Czy jeśli w wyniku uchwalenia planu ogólnego, grunty stracą na wartości, właściciele będą mieli prawo do odszkodowania?
Metod ustalania wartości nieruchomości jest wiele. Najczęściej stosuje się podejście porównawcze.
Ustalenie, komu przysługuje przymiot strony w postępowaniu administracyjnym, wciąż pozostaje jednym z najbardziej problematycznych aspektów tego postępowania, mimo licznych wypowiedzi sądów administracyjnych oraz przedstawicieli nauki na ten temat.
Zbyt szeroko sformułowane strefy nie chronią przestrzeni, a ich nadmierna szczegółowość blokuje inwestycje.
Kodeks postępowania administracyjnego umożliwia stronie zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję, ale… po spełnieniu warunków.
Choć procedura administracyjna wyraźnie nie wyodrębnia postępowania między postępowaniem rozpoznawczym a postępowaniem odwoławczym, to koniecznie należy zwrócić uwagę na postępowanie międzyinstancyjne. Działania procesowe podejmowane na tym etapie mogą wpłynąć na bieg całego postępowania.
Nowelizacja prawa lotniczego uchyla obowiązek uchwalenia planów miejscowych dla terenów objętych planem generalnym lotniska Chopina.
Resort rodziny, pracy i polityki społecznej nie widzi możliwości zrównania świadczeń, które otrzymują różne grupy, które w przeszłości padły ofiarą represji politycznych np. Sybiraków i działaczy opozycji antykomunistycznej.
Nieustanne elektroniczne zapytania dotyczące statusu e-przesyłki w systemie e-Doręczeń są według Poczty Polskiej powodem kłopotów technicznych rzutujących na czas realizacji usług PURDE, czyli doręczenie całkowicie elektronicznego.
Przedstawiamy najciekawsze orzeczenia z zakresu prawa gospodarczego, administracyjnego, prawa pracy i ubezpieczeń, a także cywilnego oraz karnego wybrane z grudnia 2024 r.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas