Jak uzyskać odpisy z urzędu stanu cywilnego

Postępująca cyfryzacja organów administracji sprzyja pozyskiwaniu aktów stanu cywilnego. Można je otrzymać w formie papierowej albo elektronicznej. Samo złożenie wniosku nie wymaga już osobistej wizyty w urzędzie stanu cywilnego. O uzyskanie odpisu może wystąpić każda osoba, której dotyczy akt oraz jej najbliżsi. Dostęp do akt mają także wybrane instytucje.

Publikacja: 26.12.2022 01:46

Jak uzyskać odpisy z urzędu stanu cywilnego

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

Stanem cywilnym jest sytuacja prawna osoby wyrażona przez cechy ją indywidualizujące, kształtowana przez zdarzenia naturalne, czynności prawne, orzeczenia sądów, lub decyzje organów, stwierdzona w akcie stanu cywilnego. Zgodnie z ustawą Prawo o aktach stanu cywilnego aktem usc  jest wpis o urodzeniu, małżeństwie albo zgonie w rejestrze stanu cywilnego wraz z treścią późniejszych wpisów wpływających na treść lub ważność tego aktu. Stanowią one wyłączny dowód zdarzeń w nich stwierdzonych, a ich niezgodność z prawdą może być udowodniona jedynie w postępowaniu sądowym. Akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego sporządzone na piśmie utrwalonym w postaci papierowej przechowuje się w archiwum urzędu stanu cywilnego, w miejscu zapewniającym ich zabezpieczenie, a w razie potrzeby poddaje się konserwacji.

Pozostało 91% artykułu

BLACK WEEKS

Aż dwa lata dostępu do PRO.RP.PL za 899 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Administracja
Teresa Siudem: Czas na reformę służby publicznej
Administracja
Służba cywilna? Wysokie wymagania i nieadekwatne do nich zarobki
Administracja
Od czystej wody do zrównoważonej turystyki na Bałtyku
Administracja
Jak ustalić odszkodowanie za grunt wywłaszczany pod drogę?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Administracja
Gmina rozważa aport infrastruktury do spółki. Czy odliczy VAT?