Jak uzyskać odpisy z urzędu stanu cywilnego

Postępująca cyfryzacja organów administracji sprzyja pozyskiwaniu aktów stanu cywilnego. Można je otrzymać w formie papierowej albo elektronicznej. Samo złożenie wniosku nie wymaga już osobistej wizyty w urzędzie stanu cywilnego. O uzyskanie odpisu może wystąpić każda osoba, której dotyczy akt oraz jej najbliżsi. Dostęp do akt mają także wybrane instytucje.

Publikacja: 26.12.2022 01:46

Jak uzyskać odpisy z urzędu stanu cywilnego

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

Stanem cywilnym jest sytuacja prawna osoby wyrażona przez cechy ją indywidualizujące, kształtowana przez zdarzenia naturalne, czynności prawne, orzeczenia sądów, lub decyzje organów, stwierdzona w akcie stanu cywilnego. Zgodnie z ustawą Prawo o aktach stanu cywilnego aktem usc  jest wpis o urodzeniu, małżeństwie albo zgonie w rejestrze stanu cywilnego wraz z treścią późniejszych wpisów wpływających na treść lub ważność tego aktu. Stanowią one wyłączny dowód zdarzeń w nich stwierdzonych, a ich niezgodność z prawdą może być udowodniona jedynie w postępowaniu sądowym. Akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego sporządzone na piśmie utrwalonym w postaci papierowej przechowuje się w archiwum urzędu stanu cywilnego, w miejscu zapewniającym ich zabezpieczenie, a w razie potrzeby poddaje się konserwacji.

Pozostało jeszcze 91% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Twoje wsparcie decyzji biznesowych i pomoc w codziennej pracy.
Interpretacje ważnych zmian prawa, raporty ekonomiczne, analizy rynku, porady i praktyczne wskazówki ekspertów „Rzeczpospolitej”.
Reklama
Administracja
Wiata na działce to labirynt prawny dla inwestorów
Administracja
Katarzyna Wójcik: Jakie zasady obowiązują na plaży
Administracja
Na plaży trzeba się pilnować, inaczej można skończyć z mandatem
Administracja
Prawo do kwestionowania egzekucji nie uratuje nadpłaty
Administracja
Kiedy gmina może złagodzić zakaz spożywania alkoholu?
Reklama
Reklama