Aktualizacja: 28.08.2025 12:18 Publikacja: 22.02.2023 13:03
Foto: Adobe Stock
Przepisy prawa zamówień publicznych, wzorem unijnych dyrektyw, przewidują dwie kategorie przesłanek wykluczenia wykonawców z postępowania w sprawie zamówienia publicznego, tj. tzw. przesłanki obligatoryjne i tzw. przesłanki fakultatywne. Obie kategorie mają fundamentalne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania rynku zamówień publicznych, a związane z nimi kontrowersje są przedmiotem wielu orzeczeń, zarówno sądów krajowych, jak i Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Co prawda sam podział na przesłanki obligatoryjne i fakultatywne istniał już na gruncie poprzednio obowiązujących dyrektyw, jednak wątpliwości co do znaczenia wprowadzenia tego podziału i jego skutków nie zostały do końca wyjaśnione ani w orzecznictwie, ani w obecnych przepisach.
Czynne prawo wyborcze do organów sołectwa mają stali jego mieszkańcy uprawnieni do głosowania. Kto jest stałym m...
Wnioski o uzupełnienie decyzji są składane nierzadko przez strony postępowania, jednak organy nie zawsze wiedzą,...
Umowa sprzedaży samochodu ratowniczo-gaśniczego zawarta pomiędzy jednostkami Ochotniczej Straży Pożarnej, posiad...
W praktyce organów podatkowych widoczna jest tendencja do ograniczania odliczenia VAT przez gminy w zakresie inw...
Do języka potocznego przeszło nieco romantyczne powiedzenie o tym, by może jednak rzucić wszystko i wyjechać w Bieszczady.
Osobą uprawnioną do głosowania w wyborach sołtysa jest stały mieszkaniec sołectwa, przy czym pojęcia stałego zam...
Kiedyś dotacje, teraz raczej kredyty na preferencyjnych warunkach. Podejście Brukseli do finansowania rozwoju przedsiębiorstw z branży rolno-spożywczej ewoluuje, ale niezmienne jest to, że wciąż firmy mogą liczyć na wsparcie. Co więcej, już nie tylko ze środków unijnych, ale także krajowych.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas