Aktualizacja: 13.04.2025 20:54 Publikacja: 22.02.2023 13:03
Foto: Adobe Stock
Przepisy prawa zamówień publicznych, wzorem unijnych dyrektyw, przewidują dwie kategorie przesłanek wykluczenia wykonawców z postępowania w sprawie zamówienia publicznego, tj. tzw. przesłanki obligatoryjne i tzw. przesłanki fakultatywne. Obie kategorie mają fundamentalne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania rynku zamówień publicznych, a związane z nimi kontrowersje są przedmiotem wielu orzeczeń, zarówno sądów krajowych, jak i Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Co prawda sam podział na przesłanki obligatoryjne i fakultatywne istniał już na gruncie poprzednio obowiązujących dyrektyw, jednak wątpliwości co do znaczenia wprowadzenia tego podziału i jego skutków nie zostały do końca wyjaśnione ani w orzecznictwie, ani w obecnych przepisach.
W akcji „deregulacja” warto przyjrzeć się tym przepisom, które już obowiązują i przyznają uprawnienia przedsiębi...
W dobie rosnących oczekiwań społecznych i ograniczonych zasobów konieczne jest stosowanie narzędzi zarządzania p...
Przepisy przejściowe nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym nie są jednoznaczne. Praco...
Jednostki budżetowe JST wypłacają wynagrodzenie z tytułu umów licencyjnych zawieranych z zagranicznymi kontrahen...
Polityka klimatyczna i rynek energii w Polsce: podstawy prawne, energetyka społeczna. praktyczny proces powołania i rejestracji spółdzielni energetycznych oraz podpisania umowy z OSD
Rada gminy posiada kompetencje kontrolne w stosunku do wszelkich jednostek organizacyjnych bez względu na posiad...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas