Reklama
Rozwiń
Reklama

Jak miarkować kary umowne w publicznych zamówieniach?

Wyraźna nieadekwatność kary umownej, przy uwzględnieniu wszystkich jej funkcji i skutków, także niemajątkowych, uzasadnia jej obniżenie, czyli miarkowanie – mówi Luiza Modzelewska, wiceprezes Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej.

Publikacja: 05.11.2024 05:40

Jak miarkować kary umowne w publicznych zamówieniach?

Foto: Adobe Stock

Prokuratoria Generalna RP opublikowała rekomendacje dotyczące formułowania kar umownych w kontraktach o zamówienie publiczne. Z jakiego powodu powstał ten dokument?

Poprzez rekomendacje staramy się ułatwić przygotowywanie umów w taki sposób, żeby kary umowne skutecznie zabezpieczały interesy wierzyciela oraz sprawną realizację umowy. Ale jednocześnie zwracamy uwagę, że efektywność kar umownych zależy w dużej mierze od tego, czy postanowienia umowy są w tym zakresie jasne i precyzyjne oraz od tego, czy wysokość kar umownych jest adekwatna do przewidywanych skutków naruszenia umowy. Biorąc pod uwagę te kwestie przy projektowaniu umowy możemy przynajmniej ograniczyć ryzyko występowania sporów o kary umowne, wpływających negatywnie na realizację umowy. To również niezwykle istotny cel rekomendacji, gdyż kary umowne stanowią przedmiot sporów między zamawiającymi i wykonawcami bardzo często.

Pozostało jeszcze 94% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Administracja
Wysokość zasiłku może nie satysfakcjonować, gdy jest więcej potrzebujących
Administracja
Opinia RIO jest potrzebna do kredytu
Administracja
Stypendia pod lupą: prawo niejasne, praktyka dowolna
Administracja
Kiedy dochodzi do odrolnienia, a kiedy do odlesienia?
Administracja
W jaki sposób wójt ma sprawować skuteczny nadzór właścicielski?
Reklama
Reklama
Reklama