Reklama

Ujęcie rezerwy na roszczenia klientów

Działalność gospodarcza w 2020 roku, z uwagi na ogólnoświatowy stan epidemii, charakteryzowała się wieloma trudnymi do przewidzenia wyzwaniami. Wiele firm zostało zmuszonych do tymczasowego, a niekiedy trwałego zamknięcia działalności. Działania takie mogą być obarczone ryzykiem powstania roszczeń związanych z niewypełnieniem zobowiązań, które firma na siebie przyjęła.

Publikacja: 27.07.2021 18:00

Ujęcie rezerwy na roszczenia klientów

Foto: Adobe Stock

Ustawa o rachunkowości (dalej: uor) w przypadku występowania roszczeń klientów dotyczących zdarzeń przeszłych przewiduje konieczność tworzenia rezerw. Zgodnie z art. 35d uor rezerwę tworzy się na pewne lub bardzo prawdopodobne zdarzenia, które w przyszłości doprowadza do wypływu korzyści ekonomicznych ze spółki dla których kwotę można racjonalnie oszacować. Dodatkowo ustawa o rachunkowości umożliwia także tworzenie rezerw związanych z restrukturyzacją działalności. Dodatkowo, zgodnie z art. 29 uor w przypadku likwidacji działalności (braku zasadności założenia kontynuacji działalności) spółka jest także zobowiązana do utworzenia rezerwy na dodatkowe koszty i straty związane z zaprzestaniem działalności. Kluczową kwestią w przypadku ujęcia w/w rezerw jest ustalenie jakie potencjalnie koszty poniosłoby przedsiębiorstwo, o ile w ogóle.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Julita Karaś-Gasparska: Poszkodowany przestępstwem powinien być aktywny
Biznes
Jak nie dać się wkręcić w „puste faktury”
Biznes
Czy zakazywanie reklamy to właściwy kierunek
Biznes
Aport przedsiębiorstwa osoby fizycznej może być zwolniony z PIT
Biznes
Walka z greenwashingiem nie kończy się na jednym przepisie
Reklama
Reklama
Reklama