Ujęcie rezerwy na roszczenia klientów

Działalność gospodarcza w 2020 roku, z uwagi na ogólnoświatowy stan epidemii, charakteryzowała się wieloma trudnymi do przewidzenia wyzwaniami. Wiele firm zostało zmuszonych do tymczasowego, a niekiedy trwałego zamknięcia działalności. Działania takie mogą być obarczone ryzykiem powstania roszczeń związanych z niewypełnieniem zobowiązań, które firma na siebie przyjęła.

Publikacja: 27.07.2021 18:00

Ujęcie rezerwy na roszczenia klientów

Foto: Adobe Stock

Ustawa o rachunkowości (dalej: uor) w przypadku występowania roszczeń klientów dotyczących zdarzeń przeszłych przewiduje konieczność tworzenia rezerw. Zgodnie z art. 35d uor rezerwę tworzy się na pewne lub bardzo prawdopodobne zdarzenia, które w przyszłości doprowadza do wypływu korzyści ekonomicznych ze spółki dla których kwotę można racjonalnie oszacować. Dodatkowo ustawa o rachunkowości umożliwia także tworzenie rezerw związanych z restrukturyzacją działalności. Dodatkowo, zgodnie z art. 29 uor w przypadku likwidacji działalności (braku zasadności założenia kontynuacji działalności) spółka jest także zobowiązana do utworzenia rezerwy na dodatkowe koszty i straty związane z zaprzestaniem działalności. Kluczową kwestią w przypadku ujęcia w/w rezerw jest ustalenie jakie potencjalnie koszty poniosłoby przedsiębiorstwo, o ile w ogóle.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r. Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Biznes
Teresa Siudem: Jak powstrzymać nieuczciwą konkurencję?
Biznes
Jak wpływać na zmiany społeczne i korzystać z nich podatkowo?
Biznes
Distressed M&A – przejęcia firm w trudnej sytuacji na polskim rynku
Biznes
Wyposażenie mieszkania w kosztach? Jest to możliwe
Biznes
Raportowanie niefinansowe – nowe obowiązki małych i średnich firm