Reklama

Ryzyko konsorcjum z powodu długów jednego z jego członków

Prawidłowy dobór konsorcjantów gwarantuje powodzenie realizacji inwestycji na każdym jej etapie, od momentu podpisania umowy, przez wykonanie zamówienia publicznego aż do wygaśnięcia gwarancji na zrealizowane prace. Zdarzają się jednak sytuacje, których konsorcjanci nie są w stanie przewidzieć w chwili podpisania umowy powołującej konsorcjum.

Publikacja: 21.10.2021 12:41

Ryzyko konsorcjum z powodu długów jednego z jego członków

Foto: Adobe Stock

Problemy realizacyjne, a w szczególności roszczenie finansowe innego podmiotu względem współkonsorcjanta mogą mieć wpływ na całe konsorcjum. Każdy współkonsorcjant, poza realizacją umowy zawartej przez konsorcjum z zamawiającym, prowadzi także inne projekty, czy to samodzielnie, czy to w ramach innego konsorcjum. Jednak roszczenia osób trzecich (a także zamawiającego), w stosunku do współkonsorcjanta, niezwiązane z realizowanym wspólnie kontraktem, mogą powodować utrudnienia. Zamawiający, w sytuacji otrzymania od wierzyciela (przedsiębiorcy, osoby fizycznej lub organu państwa, na przykład podatkowego) zajęcia wierzytelności, będzie dążył do wykonania zajęcia – a więc zapłaty do rąk komornika. Co więcej, sam zamawiający może próbować dokonywać potrąceń wierzytelności wynikających z innych kontraktów.

Pozostało jeszcze 92% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Teresa Siudem: Greenwashing – jak firmy oszukują klientów
Biznes
Data Act. Co zmienia się w obszarze usług przetwarzania danych?
Biznes
Wizyta domowa lekarza skończyła się utratą danych pacjentów. Prezes UODO ukarał ZOZ
Biznes
System kaucyjny - transakcje z podmiotami powiązanymi
Biznes
Firmy stosujące ekościemę pod lupą organów regulacyjnych
Reklama
Reklama
Reklama