Reklama

Strategia podatkowa to nie rewolucja

Strategia podatkowa to nie rewolucja – raczej element obserwowanej od dłuższego czasu ewolucji systemu podatkowego. W jej ramach ustawodawca podejmuje dwa główne działania. Systematycznie przenosi ciężar badania prawidłowości rozliczeń i wywiązywania się z obowiązków podatkowych z organów podatkowych na podatników.

Publikacja: 22.12.2020 17:15

Strategia podatkowa to nie rewolucja

Foto: Adobe Stock

Równocześnie ewolucja poszerza również transparentność podatników, tj. zwiększa ilość informacji udostępnianych na bieżąco do administracji skarbowej (np. poprzez JPK_VAT), ale także do publicznej wiadomości – czego przykładem może być publikowanie w BIP indywidualnych danych zawartych w CIT-8 największych podmiotów.

W świetle powyższego, obowiązek publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej wydaje się jedynie naturalnym wzmocnieniem już istniejącego trendu. Ustawodawca zdaje się mówić podatnikom: Mam całkiem sporo „surowych" danych o waszych rozliczeniach, ale nie jestem w stanie zweryfikować każdego przypadku indywidualnie. Pokażcie proszę opinii publicznej dlaczego wasze rozliczenie wygląda tak, a nie inaczej. W uzasadnieniu ustawy wprowadzającej zmiany zostało przecież wprost wskazane, że publikacja informacji o realizowanej strategii podatkowej ma służyć organom KAS w pozyskiwaniu wstępnych informacji o działaniach podatników oraz o możliwych powodach występujących różnic w ich rozliczeniach podatkowych. Według uzasadnienia, ustawodawca liczy także, że informacje te mają pomóc obywatelom w podejmowaniu decyzji o skorzystaniu z usług czy zakupu produktów od takich podmiotów. Wygląda na to, że płacenie podatków w Polsce ma stać się elementem społecznej odpowiedzialności biznesu.

Pozostało jeszcze 85% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Julita Karaś-Gasparska: Będziemy pisać dla spółdzielni mieszkaniowych
Biznes
Deepfake – cyfrowe kłamstwo, które kosztuje miliony
Biznes
Nowe zasady gry w restrukturyzacji – podział wierzycieli na grupy
Biznes
Jak prawidłowo zmienić wysokość opłat w spółdzielniach mieszkaniowych
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Kodeks pracy. Zasady BHP nie tylko dla pracowników
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama