Dropshipping – pośrednik może rozliczyć VAT tylko od prowizji

Dla ustalenia podstawy opodatkowania usługi pośrednictwa handlowego w modelu dropshippingu, świadczonej na rzecz finalnego nabywcy, należy uwzględnić wyłącznie kwotę uzyskiwanej prowizji, a nie ogół należności otrzymanej przez pośrednika, której część przekazywana jest do dostawcy towaru.

Publikacja: 22.12.2020 15:45

Dropshipping – pośrednik może rozliczyć VAT tylko od prowizji

Foto: Adobe Stock

Takie stanowisko zajął dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 24 lipca 2020 r. (0112-KDIL3.4012.173.2020.5.LS).

Wnioskodawca wskazał, że prowadzi działalność gospodarczą polegającą na pośrednictwie handlowym realizowanym w modelu logistycznym zwanym „dropshipping". W ramach tego modelu wnioskodawca organizuje aukcje internetowe, dzięki którym nabywcy (osoby fizycznie nieprowadzące działalności gospodarczej) mogą nabywać towary od dostawców spoza Unii Europejskiej. Wnioskodawca podkreślił, że sam nie jest właścicielem towarów wystawianych na aukcjach internetowych, nie sprowadza ich na własny rachunek, a jedynie pomaga w ich nabyciu. Jego rola ogranicza się do zbierania zleceń od nabywców, inkasowania od nich wpływów pieniężnych oraz przesyłania ich zamówień do zagranicznych dostawców. Nabywcy są świadomi roli jaką w całym procesie pełni wnioskodawca. Finalnie otrzymują dwie oddzielne faktury: jedną od wnioskodawcy z tytułu usługi pośrednictwa handlowego, oraz drugą, wystawioną przez dostawcę, dokumentującą zakup towaru, niezbędną np. dla złożenia reklamacji.

BLACK WEEKS

Aż dwa lata dostępu do PRO.RP.PL za 899 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Biznes
Teresa Siudem: Jesteś podwykonawcą? Zadbaj o swoje interesy
Biznes
Podwykonawca został bez zapłaty. Mógł tego uniknąć
Biznes
Czy fundacja w Liechtensteinie ochroni majątek przed egzekucją?
Biznes
Wezwania i oferty nabycia akcji spółki publicznej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Zarządzanie łańcuchami dostaw – nowe wyzwania dla firm