Aktualizacja: 18.02.2025 14:22 Publikacja: 26.05.2022 18:08
Foto: Adobe Stock
Taryfikator korekt finansowych (dalej także jako „Taryfikator”) funkcjonuje już blisko 15 lat. Początków tej instytucji należy upatrywać w Wytycznych Komisji Europejskiej z dnia 29 listopada 2007 r. dotyczących określania korekt finansowych w odniesieniu do wydatków z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w przypadku naruszeń przepisów w zakresie zamówień publicznych (COCOF 07/0037/03-PL). Celem wytycznych było ujednolicenie zasad obowiązujących służby Komisji oraz państwa członkowskie przy ocenie typowych lub najczęściej spotykanych naruszeń prawa zamówień publicznych. Komisja zaleciła wszystkim instytucjom stosowanie tych samych kryteriów i wskaźników przy korygowaniu wykrytych nieprawidłowości. Wdrożenie taryfikatora w Polsce miało charakter kaskadowy i wymagało oddzielnego zatwierdzenia przez wszystkie zaangażowane instytucje. Na bazie wytycznych Komisji Europejskiej, minister ds. rozwoju regionalnego opracował i opublikował dokument pn. „Wymierzanie korekt finansowych za naruszenia prawa zamówień publicznych związane z realizacją projektów współfinansowanych ze środków UE”, obowiązujący dla projektów współfinansowanych ze środków funduszy UE w latach 2000–2006 oraz 2007–2013. W oparciu o informację przekazywaną przez ministra, każda z instytucji zarządzających przyjmowała oddzielnie ww. dokument do systemu realizacji swojego programu operacyjnego. Możliwość zastosowania Taryfikatora korekt wobec beneficjentów wynikała już z zapisów poszczególnych umów o dofinansowanie projektu. Taryfikator korekt był kilkukrotnie aktualizowany, a ostatnia zmiana tego dokumentu przez ministerstwo w perspektywie 2007-2013 nastąpiła w maju 2014 r., w oparciu o wytyczne Komisji Europejskiej z 19 grudnia 2013 r. w sprawie korekt finansowych nakładanych na wydatki finansowane przez Unię w ramach zarządzania dzielonego, w przypadku nieprzestrzegania przepisów dotyczących zamówień publicznych.
Decydując się na dochodzenie roszczeń z tytułu czynów nieuczciwej konkurencji, musimy być świadomi, że postępowanie sądowe może trwać długo. W tym czasie konkurent nadal może żerować na naszej pracy. Są sposoby, by go powstrzymać.
W Polsce biznes dostrzega potencjał łączenia celów finansowych z korzyściami społecznymi lub środowiskowymi. Zachętą do tego typu inwestycji jest ulga podatkowa.
Inwestor może zaangażować się na różnych etapach – od wczesnych, nieformalnych rozmów z wierzycielami, przez negocjacje restrukturyzacyjne, aż po sytuację, w której firma znajduje się już w formalnym postępowaniu restrukturyzacyjnym lub upadłościowym.
Jeśli przedsiębiorca kupił mieszkanie po to, aby mieć blisko do klienta, może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na rzeczy, które się w nim znajdują, np. biurko, stół, klimatyzator czy lodówkę.
Wkrótce duże firmy będą zwracać się do swoich dostawców i partnerów biznesowych o udostępnienie danych dotyczących ESG, narzucając jednocześnie zakres i format tych informacji.
System płatności BLIK ma już 10 lat. W ciągu tej dekady użytkownicy wykonali łącznie 7 mld transakcji, a ich łączna wartość zbliżyła się do biliona złotych. Spółka przedstawia plany na dalszy rozwój.
Instytucje rynku pracy mogą przygotować kompleksowe projekty wsparcia osób młodych, nieuczących się i mających problem ze znalezieniem zatrudnienia. Co istotne, muszą one obejmować zagraniczny komponent.
Lubuskie urzędy, jednostki gminne i powiatowe, a także przedsiębiorcy i instytucje otoczenia biznesu mogą ubiegać się o środki na reorganizację zasad zatrudnienia.
Dziura w kasie państwa na koniec ubiegłego roku wyniosła 210,9 mld zł – informuje Ministerstwo Finansów. To wciąż rekordowo dużo, choć mniej od planowanych 240 mld zł.
W 2025 r. rosną kwoty dofinansowania pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników. Nowe kwoty wprowadza nowelizacja przygotowana w odpowiedzi na postulaty pracodawców, przede wszystkim rzemieślników.
Decydując się na dochodzenie roszczeń z tytułu czynów nieuczciwej konkurencji, musimy być świadomi, że postępowanie sądowe może trwać długo. W tym czasie konkurent nadal może żerować na naszej pracy. Są sposoby, by go powstrzymać.
W Polsce biznes dostrzega potencjał łączenia celów finansowych z korzyściami społecznymi lub środowiskowymi. Zachętą do tego typu inwestycji jest ulga podatkowa.
Inwestor może zaangażować się na różnych etapach – od wczesnych, nieformalnych rozmów z wierzycielami, przez negocjacje restrukturyzacyjne, aż po sytuację, w której firma znajduje się już w formalnym postępowaniu restrukturyzacyjnym lub upadłościowym.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas