Reklama
Rozwiń
Reklama

Reprezentacja spółki z o.o. przez członka zarządu – jakie ograniczenia?

Zarząd spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pełni co do zasady dwie funkcje: prowadzi sprawy spółki oraz reprezentuje ją na zewnątrz. O ile pierwsza funkcja realizowana jest niejako wewnątrz spółki, o tyle druga dotyczy dokonywania czynności z podmiotami trzecimi i z tego powodu stanowi wysoce istotny aspekt w relacjach gospodarczych.

Publikacja: 15.09.2022 22:00

Reprezentacja spółki z o.o. przez członka zarządu – jakie ograniczenia?

Foto: Adobe Stock

Punktem wyjścia dla analizy kwestii reprezentacji spółki przez zarząd są przepisy art. 201 § 1 oraz art. 204 kodeksu spółek handlowych (k.s.h.). Zgodnie z nimi, członek zarządu reprezentuje spółkę we wszystkich czynnościach sądowych i pozasądowych (art. 201 § 1 oraz art. 204 § 1 k.s.h.), a prawa tego nie można ograniczyć ze skutkiem prawnym wobec osób trzecich (art. 204 § 2 k.s.h.). Jednakże, z perspektywy wspólników nie zawsze zaufanie wobec członków zarządu jest na tyle duże, by oddać ster nad spółką w tak nieograniczony sposób, jaki pozornie wynika z przywołanych przepisów.

Pozostało jeszcze 96% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Agenci AI to zagrożnienie dla firm. Skutki decyzji maszyn bez ludzi mogą być katastrofalne
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Biznes
Teresa Siudem: Sukcesja po śmierci przedsiębiorcy
Biznes
Testament przedsiębiorcy – 10 wskazówek, które pozwolą uniknąć błędów
Biznes
Jak wykorzystać depozyt notarialny w transakcjach M&A?
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Biznes
Jak stworzyć ogólne warunki umów, by wspierały biznes?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama
Reklama