Rękojmia za wady. Czy można modyfikować odpowiedzialność sprzedawcy?

Strony mogą ograniczyć lub wyłączyć zasady odpowiedzialności z tytułu rękojmi w umowie sprzedaży, ale w granicach przewidzianych przez prawo. Ważne jest to z kim zawierana jest taka umowa: z przedsiębiorcą czy konsumentem.

Publikacja: 21.04.2023 02:00

Rękojmia za wady. Czy można modyfikować odpowiedzialność sprzedawcy?

Foto: Adobe Stock

Praktycznie każdego dnia kupujemy towary. Transakcje te są już tak powszechne, że właściwie przestaliśmy je zauważać. Umowa sprzedaży stała się jedną z najczęściej zawieranych umów w życiu codziennym. Za każdym razem, gdy płacimy sprzedawcy określoną cenę, dostajemy za tę cenę określony towar. Co jednak dzieje się, gdy wskazana przez sprzedawcę cena zostaje przez kupującego zapłacona, ale wydany towar jest niezgody z umową lub nie spełnia wszystkich ustaleń dokonanych pomiędzy kupującym a sprzedającym? I czy sprzedawca może swoją odpowiedzialność jakoś ograniczyć lub zmodyfikować? Poniżej odpowiedzi na podstawie przepisów kodeksu cywilnego.

Pozostało jeszcze 95% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Biznes
Teresa Siudem: Egzekucja komornicza nie zawsze skuteczna. Jaka jest przyczyna?
Biznes
Jak dłużnicy ukrywają majątek
Biznes
Obowiązki regulacyjne związane z umowami sprzedaży energii elektrycznej
Biznes
Jak zacząć realizować inwestycje publiczno-prywatne?
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biznes
Roszczenie wykonawcy o waloryzację wynagrodzenia