- Firmy coraz częściej rezygnują z wysyłki świątecznych upominków i kartek dla kontrahentów, a zaoszczędzone pieniądze przekazują na cele charytatywne. Jaka jest różnica w rozliczeniu kosztów uzyskania przychodów?
Zacznijmy od prezentów dla klientów. Generalnie firmy zaliczają je do kosztów. I wydaje się, że nie powinno być problemów z ich rozliczeniem. Nie przekazujemy ich przecież bezinteresownie, tylko po to, żeby przypomnieć klientom o naszej firmie i zachęcić do dalszej współpracy. Fiskus stawia jednak warunki. Z reguły chce, aby upominki miały logo firmy. Chodzi o to, aby pełniły funkcję reklamową. Wydatki na promocję są podatkowym kosztem. Logo może jednak nie wystarczyć, jeśli prezenty są ekskluzywne i przekazywane tylko wybranym kontrahentom. W takiej sytuacji skarbówka twierdzi, że mamy do czynienia z reprezentacją, która jest wyłączona z kosztów. Rozliczenie upominków nie jest więc wcale taką oczywistą sprawą.