Aktualizacja: 23.01.2025 09:27 Publikacja: 26.04.2024 04:30
Foto: Adobe Stock
Reorganizacja spółki lub grupy spółek może w szczególności obejmować przekształcenie spółki, połączenie spółek, podział lub wydzielenie i przeniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Każda taka reorganizacja wymaga właściwego przygotowania prawnego oraz biznesowego.
Pierwszą fazą reorganizacji spółki powinno być zawsze przeprowadzenie (choćby w ograniczonym zakresie) badania due dilligence. Badanie to, służyć ma nie tylko identyfikacji i ograniczeniu stwierdzonych ryzyk dla działalności gospodarczej reorganizowanej spółki, ale w zależności od rodzaju reorganizacji, może również służyć sprawnemu i właściwemu przeprowadzeniu tego procesu (np. poprzez przyporządkowanie właściwych aktywów reorganizowanego podmiotu lub poprzez przyjęcie określonej struktury transakcji). W toku badania due dilligence należy upewnić się, że na skutek reorganizacji, spółka nie utraci wydanych wobec niej istotnych decyzji, pozwoleń lub zezwoleń ani, że przeprowadzenie reorganizacji nie spowoduje naruszenia obowiązujących umów. Zdarza się bowiem, że dana decyzja administracyjna nie może (z uwagi na swoją treść lub istniejące przepisy) przejść z mocy prawa na spółkę powstałą w wyniku przekształcenia, połączenia czy podziału.
Głównym celem działalności gospodarczej jest osiąganie maksymalnych korzyści finansowych. Jednak każdy biznes funkcjonuje w określonym kontekście społecznym, nie działa w izolacji.
Pierwszy całkowicie elektryczny model Suzuki został właśnie zaprezentowany w Mediolanie. Produkcja e VITARY rozpocznie się wiosną przyszłego roku, a zapewne latem zobaczymy pierwsze egzemplarze na naszych drogach.
Wzrasta znaczenie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Dla przedsiębiorców wspierających działania w tym obszarze w polskim prawie przewidziano ulgę sponsoringową.
Podatnicy opodatkowani w formie karty podatkowej, jeżeli od 2025 r. chcą zrezygnować z tej formy opodatkowania, mogą to uczynić jedynie do 20 stycznia br.
Zainicjowane w minionym roku zmiany w prawie własności intelektualnej mają istotny wpływ na funkcjonowanie twórców, przedsiębiorców oraz użytkowników technologii cyfrowych. W 2025 roku reforma prawa własności intelektualnej będzie kontynuowana.
Klienci Warty mają możliwość leczenia nowotworów przy użyciu najnowocześniejszych metod na świecie. Ubezpieczenie Leczenie za granicą Plus może pokryć związane z tym koszty nawet do 2 mln euro.
Skarbówka potwierdza, że przedsiębiorca prowadzący działalność w domu może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odsetki od kredytu hipotecznego zaciągniętego na jego nabycie.
Dobry program księgowy to podstawa funkcjonowania biura rachunkowego. Jego podstawowym zadaniem jej ułatwienie i przyspieszenie pracy księgowych. Dzięki temu, że program wykonuje podstawowe, powtarzalne zadania, profesjonaliści mogą się skupić na bardziej skomplikowanych zadaniach, lub zaoferować swoje usługi większej liczbie klientów.
Jest czwartek, 23 stycznia – na codzienny podcast „Rzeczpospolitej” o gospodarce „Twój Biznes” zaprasza Bartłomiej Kawałek. Dziś przyjrzymy się nastrojom klientów polskich banków, trudnościom z rewizją Zielonego Ładu, potężnym inwestycjom USA w sztuczną inteligencję oraz wstrzymaniu unijnych sankcji na Rosję przez Viktora Orbána.
Spółka może podać jako przyczynę wypowiedzenia umowy o pracy członka zarządu upływ jego kadencji na tym stanowisku, nawet gdy ma to dopiero nastąpić.
Kryzys polityczny nie zaszkodził Francji w turystyce, bo dzięki olimpiadzie ten kraj odwiedziło 100 mln gości, którzy zostawili 71 mld euro. A ten rok zapowiada się jeszcze lepiej.
Jest środa, 22 stycznia – na codzienny podcast „Rzeczpospolitej” o gospodarce „Twój Biznes” zaprasza Bartłomiej Kawałek. Dziś przyjrzymy się raportowi EY, który ujawnia, że globalne korporacje ignorują zmiany klimatyczne, analizujemy pierwsze podwyżki cen aut spalinowych związane z nowymi regulacjami Unii Europejskiej, a także sprawdzamy, dlaczego Chiny ograniczają handel z Rosją.
Spółka traci prawo do estońskiego CIT, jeśli jej księgi rachunkowe są niewiarygodne. Pomyłki, które da się naprawić, nie dyskwalifikują preferencyjnego rozliczenia.
System e-Doręczeń, czyli cyfrowy odpowiednik listów poleconych za potwierdzeniem odbioru, ruszył ponoć na dobre z początkiem roku. Dla wielu instytucji publicznych korzystanie z tej formy korespondencji jest od stycznia obowiązkowe. Okazuje się, że z nowego systemu muszą korzystać także spółki komunalne.
Samo przekonanie urzędnika skarbowego, że działanie spółki, która jest profesjonalistą w danej dziedzinie, było oderwane od realiów rynkowych, jest niewystarczające.
Od początku roku spółki komunalne są zobowiązane do korzystania z systemu e-Doręczeń. W ten sposób muszą np. wysyłać wezwania do zapłaty albo korespondencję dotyczącą odcięć wody.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas