Reklama
Rozwiń
Reklama

Jak uniknąć problemów z dziedziczeniem i zachowkiem?

Nawet jeśli wolą spadkodawcy jest przekazanie majątku przedsiębiorstwa wybranej osobie, z pominięciem pozostałych spadkobierców ustawowych, może okazać się, że nie będzie to w pełni skuteczne.

Publikacja: 23.08.2024 04:30

Jak uniknąć problemów z dziedziczeniem i zachowkiem?

Foto: Adobe Stock

Uprawnienie do zachowku nierzadko wzbudza spore emocje, tak po stronie uprawnionych, jak i zobowiązanych. Warto zatem zacząć od wyjaśnienia, czym tak naprawdę jest ów „zachowek”. Zgodnie z definicją kodeksową: zstępnym, małżonkowi oraz rodzicom spadkodawcy, którzy byliby powołani do spadku z ustawy, należą się, jeżeli uprawniony jest trwale niezdolny do pracy albo jeżeli zstępny uprawniony jest małoletni - dwie trzecie wartości udziału spadkowego, który by mu przypadał przy dziedziczeniu ustawowym, w innych zaś wypadkach – połowa wartości tego udziału (zachowek). Innymi słowy zachowek to, przysługujące określonym osobom pominiętym w testamencie przez spadkodawcę, uprawnienie do żądania od osób, którym ostatecznie przypadł majątek spadkowy, określonej części spadku, który by otrzymali, gdyby do tego pominięcia nie doszło.

Pozostało jeszcze 86% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Teresa Siudem: Czy e-mail między przedsiębiorcami wystarczy?
Biznes
Jak przygotować firmę do rekrutacji na nowych zasadach?
Biznes
Jak zabezpieczyć prawa autorskie w umowie?
Biznes
Czy dwa maile mogą zastąpić 20 stron spisanej umowy?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Biznes
Obowiązki upadłego w trakcie wykonywania planu spłat wierzycieli
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Reklama
Reklama