Reklama

Przy przetwarzaniu danych trzeba ocenić ryzyko. Kary UODO to nawet 330 tys. euro

Niezastosowanie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych chroniących przetwarzane dane może doprowadzić do ich upublicznienia i wykorzystania przez nieuprawnione podmioty. Skutkiem są kary nakładane przez UODO.

Publikacja: 25.02.2025 05:50

Przy przetwarzaniu danych trzeba ocenić ryzyko. Kary UODO to nawet 330 tys. euro

Foto: Adobe Stock

W ubiegłym roku Urząd Ochrony Danych Osobowych opublikował na swojej stronie internetowej informację o ukaraniu dwóch spółek z branży medycznej za naruszenia ochrony danych osobowych. W obu przypadkach doszło do ataków hakerskich, lecz stosunkowo mało uwagi poświęcono ich praprzyczynom, tj. nieodpowiedniej ocenie ryzyka przy przetwarzaniu danych osobowych.

Pierwszy przypadek dotyczył firmy American Heart of Poland S.A., która została ukarana grzywną w wysokości 330 000 euro. W wyniku ataku hakerskiego nieuprawnione osoby uzyskały dostęp do szczegółowych danych osobowych około 21 000 osób. UODO stwierdził, że firma nie przeprowadziła właściwej analizy ryzyka, co doprowadziło do braku odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych chroniących przetwarzane dane. Wśród naruszonych danych znalazły się m.in. imiona, nazwiska, numery PESEL, dane zdrowotne oraz informacje o zarobkach.

Pozostało jeszcze 86% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Teresa Siudem: Greenwashing – jak firmy oszukują klientów
Biznes
Data Act. Co zmienia się w obszarze usług przetwarzania danych?
Biznes
Wizyta domowa lekarza skończyła się utratą danych pacjentów. Prezes UODO ukarał ZOZ
Biznes
System kaucyjny - transakcje z podmiotami powiązanymi
Biznes
Firmy stosujące ekościemę pod lupą organów regulacyjnych
Reklama
Reklama
Reklama