Reklama
Rozwiń
Reklama

Kiedy siła wyższa zwalnia z odpowiedzialności za niewykonanie zobowiązania

Wystąpienie zdarzenia zewnętrznego, niemożliwego do przewidzenia i zapobieżenia, które może wpłynąć na realizację zobowiązań umożliwia stronom umowy jej renegocjację. Dotyczy to zarówno umów realizowanych na podstawie prawa zamówień publicznych, jak i wzorców kontaktowych FIDIC.

Publikacja: 06.06.2025 05:30

Kiedy siła wyższa zwalnia z odpowiedzialności za niewykonanie zobowiązania

Kiedy siła wyższa zwalnia z odpowiedzialności za niewykonanie zobowiązania

Foto: Adobe Stock

Zjawiska ekstremalne, niemożliwe do przewidzenia i zapobieżenia, nawet przy dołożeniu najwyższej staranności, takie jak przykładowo pandemia, wojna czy katastrofy naturalne, wystawiają na próbę nie tylko społeczeństwa, ale również gospodarkę i mechanizmy prawne regulujące relacje pomiędzy stronami kontaktu. Jednym z kluczowych mechanizmów, który w takich okolicznościach staje się przedmiotem licznych analiz i sporów, jest klauzula siły wyższej – instytucja prawa cywilnego mająca zastosowanie również w kontraktach realizowanych w trybie prawa zamówień publicznych oraz w umowach opartych o wzorce kontraktowe FIDIC.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Kiedy ciąg cyfr staje się znakiem towarowym
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Biznes
Wniosek o ogłoszenie upadłości a zasady reprezentacji w spółce
Biznes
DRSI – jakie ułatwienia przewiduje specustawa obronna?
Biznes
Kiedy liczby tworzą znak towarowy?
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Biznes
Jakich formalności dopełnić zbywając przedsiębiorstwo spółki lub jego część?
Reklama
Reklama