Od 1 czerwca br. zmieniły się zasady dotyczące pobytu, zatrudniania i pracy cudzoziemców w Polsce. Weszła wtedy w życie nowa ustawa o warunkach dopuszczalności powierzenia pracy cudzoziemcom na terytorium RP, która zastąpiła dotychczas obowiązujące przepisy ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Nowe regulacje wprowadziły pełną elektronizację procedur związanych z zatrudnianiem cudzoziemców, zlikwidowały test rynku pracy, nałożyły na pracodawców nowe obowiązki informacyjne i dokumentacyjne, wprowadziły bardziej rygorystyczne wymogi dotyczące warunków zatrudnienia cudzoziemców, podniosły kary za nielegalne zatrudnienie, a także nałożyły ograniczenia dotyczące zatrudniania cudzoziemców na nowo powstałe agencje zatrudnienia.

Nowe regulacje kompleksowo zmodernizowały system, łącząc uproszczenie procedur z precyzyjnym reżimem nadzorczym. Tworzą ramy, w których uczciwie działające przedsiębiorstwa mogą szybciej pozyskiwać talenty spoza UE. Jednocześnie ograniczają zjawisko dumpingu płacowego i fikcyjnego zatrudnienia. Zatrudnianie cudzoziemców w Polsce stało się nieco bardziej przejrzyste, ale także bardziej wymagające dla pracodawców. Szczegółowo na ten temat piszemy w artykule pt. „Zatrudnianie cudzoziemców – co się zmieniło”.

W tym numerze poruszamy także tematy związane z upadłością. Wprawdzie restrukturyzacja umożliwia wyjście z kryzysu przez zawarcie układu z wierzycielami, ale nie zawsze jest ona najlepszym rozwiązaniem. Zdarza się bowiem, że skala kryzysu jest tak duża, iż restrukturyzacja nie ma racji bytu, bo dłużnika nie zawsze da się uratować. Sprawnie przeprowadzona upadłość może się wtedy okazać rozwiązaniem racjonalnym, a zarazem najmniej ryzykownym dla zarządu. Podjęcie decyzji wymaga odpowiedniej refleksji i odwagi, o czym szczegółowo piszemy w tekście pt. „Czy restrukturyzacja jest zawsze lepsza od upadłości”.

Reklama
Reklama

Trzeba także pamiętać, że członek zarządu, który uzna, że korzystniejsze będzie rozpoczęcie postępowania restrukturyzacyjnego zamiast złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości, musi być świadomy konsekwencji podejmowanej decyzji. Ustawodawca przewidział bowiem odpowiedzialność karną za niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości w odpowiednim terminie. Kiedy należy zgłosić wniosek o upadłość, co grozi za niezłożenie go w terminie pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki i jak uchronić się przed odpowiedzialnością, piszemy w artykule pt. „Menedżer odpowie za nieterminowy wniosek o upadłość”.

Warto również odnotować, że minister finansów wydał wreszcie objaśnienia podatkowe dotyczące stosowania tzw. klauzuli rzeczywistego właściciela dla celów podatku u źródła. Podatnicy czekali na nie aż sześć lat. Nie wszystkie wątpliwości zostały w nich wyjaśnione, nie na wszystkie pytania udzielono odpowiedzi, a niektóre fragmenty są dość ogólnikowe i niejednoznaczne. Są jednak krokiem w dobrym kierunku, który przynajmniej częściowo złagodzi skutki niepewności podatkowej, o czym szerzej w tekście pt. „Co wyjaśniają objaśnienia WHT”.

Zapraszam do lektury.