Aktualizacja: 24.06.2021 15:38 Publikacja: 24.06.2021 18:00
Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski
Dotychczas prawo konkurencji kojarzyło się jedynie z interwencją Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub innego organu antymonopolowego (np. Komisji Europejskiej). Od wielu lat była to w zasadzie jedyna znana nam forma egzekwowania przepisów prawa konkurencji, to jest realizowana w interesie publicznym. Aktywność organu antymonopolowego prowadzi bowiem do wyeliminowania niedozwolonego porozumienia z obrotu i zakończenia niedozwolonej praktyki. I choć postępowanie antymonopolowe kończy się wielokrotnie wymierzeniem kary finansowej dla członków porozumienia, to nie przekłada się w żaden bezpośredni sposób na sytuację przysłowiowego Kowalskiego, czy konkretnego przedsiębiorcy poszkodowanego takim działaniem. Do takiego przełożenia może dojść jedynie na drodze prywatno-prawnej, w wyniku zasądzenia przez sąd cywilny odszkodowania na rzecz podmiotów poszkodowanych naruszeniem prawa konkurencji od członka niedozwolonego porozumienia lub stwierdzeniem przez sąd nieważności określonej umowy (tzw. private enforcement).
Sprawozdania finansowe sporządza się wyłącznie w formie elektronicznej. Jak zatem złożyć je w Rejestrze Fundacji...
Fundacje rodzinne, które zakończyły rok obrotowy z końcem 2024 roku, do 30 czerwca br. muszą zatwierdzić i zgłos...
Czy ideę local content, czyli preferowanie krajowych przedsiębiorstw, można pogodzić z podstawowymi zasadami udz...
Wystąpienie zdarzenia zewnętrznego, niemożliwego do przewidzenia i zapobieżenia, które może wpłynąć na realizacj...
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) rozstrzygnął, czy regulacje dyrektywy lekowej (2001/83/WE) w z...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas