Jak księgować polisy ubezpieczeniowe

W działalności gospodarczej każdego przedsiębiorcy mogą wystąpić zdarzenia losowe, które powodują szkody w firmowym majątku. Ubezpieczenia majątkowe służą ochronie przed stratami finansowymi związanymi z jego zniszczeniem lub utratą.

Publikacja: 25.02.2020 17:45

Jak księgować polisy ubezpieczeniowe

Foto: Adobe Stock

Zawarcie umowy ubezpieczenia jest potwierdzane polisą, której podpisanie nakłada na ubezpieczonego obowiązek opłacenia składki ubezpieczeniowej wnoszonej przez niego „z góry". Zwykle jest opłacana jednorazowo, chyba że został określony inny sposób i termin zapłaty składki, np. w dwóch ratach w terminach wskazanych w polisie. Natomiast po stronie ubezpieczyciela powstaje obowiązek wypłaty odszkodowania, jeśli dojdzie do wystąpienia szkody powstałej na skutek zdarzenia przewidzianego w umowie ubezpieczeniowej. Co do zasady, odszkodowanie to powinno przywrócić w majątku poszkodowanego stan sprzed zdarzenia, które spowodowało szkodę.

Pozostało jeszcze 95% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Biznes
Teresa Siudem: Jak zminimalizować ryzyko inwestowania w kryptowaluty?
Biznes
Krypto inwestycje – jakie obowiązki spoczywają na zarządach spółek?
Biznes
E-commerce – nowa strategia bez tworzenia nowych regulacji
Biznes
Wzornictwo pod lepszą ochroną
Biznes
Kilka ważnych zmian w ustawie OZE
Materiał Promocyjny
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biznes
Dochodzenie trudnych wierzytelności – wskazówki dla wierzyciela
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń