Czy można odmówić włączenia kamerki podczas wideokonferencji?

- Czy pracownik podczas pracy zdalnej może odmówić włączenia kamery podczas udziału w wideo rozmowach z innymi współpracownikami, tłumacząc się dyskomfortem w trakcie tego rodzaju komunikacji?

Aktualizacja: 12.12.2020 14:46 Publikacja: 12.12.2020 00:01

Czy można odmówić włączenia kamerki podczas wideokonferencji?

Foto: Adobe Stock

Co do zasady pracownikowi wykonującemu pracę zdalną nie przysługuje możliwość odmowy włączenia kamery podczas wideokonferencji z powodu poczucia dyskomfortu, w szczególności, gdy po stronie pracodawcy istnieje konkretny i uzasadniony powód żądania włączenia kamery.

Warunkiem skierowania do pracy zdalnej jest posiadanie przez pracownika m.in. umiejętności i możliwości technicznych oraz lokalowych do wykonywania takiej pracy. Jeżeli któryś z wymienionych elementów nie występuje, pracownik powinien poinformować o tym pracodawcę, a ten ma obowiązek zapewnić pracownikowi możliwość pracy w innym miejscu. W przypadku braku powyższej informacji należy przyjąć, że warunki zostały spełnione. Pracodawca udostępniając pracownikowi komputer wyposażony w kamerkę i program do odbywania wideokonferencji ma podstawy zakładać, że pracownik będzie w pełni korzystał z zapewnionych możliwości.

BLACK WEEKS

Aż dwa lata dostępu do PRO.RP.PL za 899 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Biznes
Teresa Siudem: Jesteś podwykonawcą? Zadbaj o swoje interesy
Biznes
Podwykonawca został bez zapłaty. Mógł tego uniknąć
Biznes
Czy fundacja w Liechtensteinie ochroni majątek przed egzekucją?
Biznes
Wezwania i oferty nabycia akcji spółki publicznej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Zarządzanie łańcuchami dostaw – nowe wyzwania dla firm