Reguły handlowe a transport morski

Każda z reguł handlowych z tego zbioru może mieć zastosowanie do transportu wodnego. Są jednak cztery formuły szczególnie poświęcone tej właśnie gałęzi transportu.

Publikacja: 25.08.2020 15:45

W pierwszej połowie 2020 r. planowana wielkość przeładunków miałaby sięgnąć ok. 23 mln ton

W pierwszej połowie 2020 r. planowana wielkość przeładunków miałaby sięgnąć ok. 23 mln ton

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Reguły handlowe Incoterms mają bardzo długą historię, opierają się na wielu zwyczajach wypracowanych przez kupców na przestrzeni wieków. Nie powinno więc dziwić, że część z nich jest ściśle związana z transportem wodnym, w tym morskim i oceanicznym, który zawsze w handlu międzynarodowym odgrywał ogromną rolę. To właśnie z uwagi na skalę działalności, ale także i ryzyko towarzyszące podróżom morskim, w tej gałęzi pojawiały się pierwsze zwyczaje, później uzanse (zwyczaje spisane) i reguły prawne. I chociaż obecnie wykorzystujemy także transport samochodowy, kolejowy i wreszcie lotniczy, to specyfika tego morskiego została w regułach handlowych zachowana. Świadczą o tym cztery formuły, które mogą być wykorzystane tylko przy podróżach statkami lub promami.

Pozostało jeszcze 92% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Biznes
Julita Karaś-Gasparska: Inwentaryzacja obiektów niczym tor przeszkód
Biznes
Za co może odpowiadać menedżer
Biznes
Umowę zawartą na rzecz członka zarządu spółki można potwierdzić
Biznes
Podatek od nieruchomości – na co uważać przy inwentaryzacji obiektów
Biznes
Kiedy kończy się ochrona przeciwegzekucyjna