Polska ma już tradycję bycia klasyfikowaną bardzo wysoko w światowym rankingu eksporterów mebli w całości i częściach (w ubiegłym roku 4. miejsce – na kwotę 17,6 mld dolarów). Wielka Brytania zaś importuje ich znaczące ilości – w zestawieniu opublikowanym 20 lipca br. brytyjskie ministerstwo handlu międzynarodowego podało, że w 2021 roku meble znalazły się na 5. miejscu dóbr importowanych z Polski osiągając wartość przekraczającą 486 mln funtów.

Polskie meble przyciągają i przekonują do siebie poddanych Królowej Elżbiety wysoką funkcjonalnością, nowoczesnością połączoną z umiejętnym czerpaniem z tradycji i korzystnym stosunkiem jakości do ceny (czego nie można powiedzieć np. o sprzętach chińskich, które są przede wszystkim tanie). Utrzymuje się duże zainteresowanie Brytyjczyków polskimi meblami drewnianymi, meblami do siedzenia oraz niedrogim umeblowaniem modułowym, w którego tworzeniu przez firmy z Polski zdarza się uczestniczyć nawet brytyjskim studiom projektowym.

Występuje też pewien językowy zbieg okoliczności, który zważywszy na szerokie rozpowszechnienie internetu może mieć i zapewne ma pewien dodatkowy pozytywny wpływ na popularyzację polskich mebli wśród Brytyjczyków: „Polish” (ang. polski) i „polish” (ang. polerować, np. w odniesieniu do szafek czy komód). Te słowa, choć wymawiane nieco inaczej, pisze się w zasadzie jednakowo – co prawda różnią się wielkością pierwszej litery, ale bez doprecyzowania Google właściwie ich nie rozróżnia. Chcąc w internecie zasięgnąć informacji na temat polerowania mebli (ang. furniture), mieszkaniec Wielkiej Brytanii, a w istocie jakikolwiek użytkownik języka angielskiego, powinien wpisać w wyszukiwarkę zestaw słów „furniture polish” lub „polish furniture”. Zależnie od kolejności wpisania tych wyrazów otrzyma mniej lub więcej odnośników do polskich mebli.

Zainteresowanie Brytyjczyków polską sztuką i wzornictwem, w tym rzemiosłem meblarskim, niedawno dostało dodatkową pożywkę – której znaczenia nie ma powodu bagatelizować, ponieważ przebiła się ona do świadomości znaczącej części brytyjskiego społeczeństwa – w postaci zakończonej w styczniu br. wystawy w prestiżowej londyńskiej William Morris Gallery pt. „Young Poland: An Arts and Crafts Movement (1890-1918)” („Młoda Polska: ruch odnowy sztuk i rzemiosł (1890-1918)”).

W dniach 19-22 października br. w Warszawie odbędzie się 6. edycja Biznesowych Targów Wnętrz. Mając swoje stoisko na tego typu ważnym branżowym wydarzeniu i dostrzegając potencjał nawiązania opłacalnej współpracy z brytyjskimi partnerami warto pomyśleć o zaproszeniu ich przedstawicieli na takie wydarzenie, a co najmniej zadbać, by dowiedzieli się o tym. W ocenie organizatorów tegorocznych majowych targów „Meble Polska” w Poznaniu, 53 proc. odwiedzających było spoza Polski.