Dlaczego nie powinniśmy używać terminu sprawozdawczość niefinansowa?

Od 1 stycznia 2025 r. weszły w życie zmiany do ustawy o rachunkowości i innych przepisów implementujące w Polsce dyrektywę CSRD i wprowadzające wymogi dotyczące sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju oraz jej atestacji.

Publikacja: 27.02.2025 15:22

Dlaczego nie powinniśmy używać terminu sprawozdawczość niefinansowa?

Foto: Adobe Stock

 Dyrektywa CSRD (ang. Corporate Sustainability Reporting Directive) zastąpiła dyrektywę NFRD (ang. Non-Financial Reporting Directive). Zamiana pojęcia „raportowanie niefinansowe” (ang. non-financial reporting) na „raportowanie zrównoważonego rozwoju” (ang. sustainability reporting) w tytule tych przepisów to nie tylko semantyka. To odzwierciedlenie głębokiej zmiany w podejściu do informacji o zrównoważonym rozwoju.

Pojęcie „informacje niefinansowe” stawiało je nieco w kontrze do „informacji finansowych”, sugerując rozdzielność tych zbiorów. Tymczasem strategia spółki w obszarze zrównoważonego rozwoju może mieć istotne przełożenie na jej wyniki finansowe, wycenę czy ryzyko kredytowe, a pomiędzy sprawozdawczością finansową i zrównoważonego rozwoju występuje wiele wzajemnych powiązań. Informacje dotyczące zrównoważonego rozwoju stają się coraz bardziej znaczące dla odbiorców finansowych (inwestorów, analityków, banków) i mogą się przekładać na wyniki finansowe oraz wycenę aktywów i zobowiązań w sprawozdaniach finansowych w różnych horyzontach czasowych.

Pozostało jeszcze 82% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
ESG w praktyce
ESG w centrum uwagi biznesu: Inicjatywa „Razem dla ESG”
ESG w praktyce
Dyrektywa due diligence w praktyce
ESG w praktyce
Strategia ESG to dopiero początek
ESG w praktyce
Nowe obowiązki dotyczące udostępniania niektórych towarów i produktów
ESG w praktyce
Jest nowy krajowy standard atestacji
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”