Aktualizacja: 22.03.2025 13:44 Publikacja: 27.02.2025 15:22
Foto: Adobe Stock
Dyrektywa CSRD (ang. Corporate Sustainability Reporting Directive) zastąpiła dyrektywę NFRD (ang. Non-Financial Reporting Directive). Zamiana pojęcia „raportowanie niefinansowe” (ang. non-financial reporting) na „raportowanie zrównoważonego rozwoju” (ang. sustainability reporting) w tytule tych przepisów to nie tylko semantyka. To odzwierciedlenie głębokiej zmiany w podejściu do informacji o zrównoważonym rozwoju.
Pojęcie „informacje niefinansowe” stawiało je nieco w kontrze do „informacji finansowych”, sugerując rozdzielność tych zbiorów. Tymczasem strategia spółki w obszarze zrównoważonego rozwoju może mieć istotne przełożenie na jej wyniki finansowe, wycenę czy ryzyko kredytowe, a pomiędzy sprawozdawczością finansową i zrównoważonego rozwoju występuje wiele wzajemnych powiązań. Informacje dotyczące zrównoważonego rozwoju stają się coraz bardziej znaczące dla odbiorców finansowych (inwestorów, analityków, banków) i mogą się przekładać na wyniki finansowe oraz wycenę aktywów i zobowiązań w sprawozdaniach finansowych w różnych horyzontach czasowych.
Zrównoważony rozwój stał się nieodłączną częścią naszej gospodarczej rzeczywistości. Nowe regulacje unijne wdrożone w ostatnim czasie do polskiego prawa dotyczące zrównoważonego rozwoju objęły kolejne przedsiębiorstwa.
Termin due diligence, czyli po polsku należyta staranność, jest dobrze znany przedsiębiorcom.
Początek roku 2025 to czas intensywnych prac dla tych, którzy jako pierwsi zostali objęci obowiązkiem raportowania ESG zgodnie z dyrektywą CSRD.
Przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1115 z 31 maja 2023 r. w sprawie udostępniania na rynku unijnym i wywozu z Unii niektórych towarów i produktów związanych z wylesianiem i degradacją lasów oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 995/2010, potocznie nazywane rozporządzeniem w sprawie wylesiania lub rozporządzeniem EUDR, miały zacząć obowiązywać od 30 grudnia 2024 r. w odniesieniu do dużych przedsiębiorstw, a w odniesieniu do mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorstw od 30 czerwca 2025 r. Okazuje się jednak, że na skutek komunikatu Komisji Europejskiej z 2 października 2024 r. przepisy te mogą wejść w życie rok później. Potwierdził to Parlament Europejski w połowie grudnia 2024 r.
Przesłanki i czynniki efektywnego wdrażania projektów OZE przez JST uwzględniające kwestie ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
W Dzienniku Ustaw z 17 grudnia 2024 r. opublikowana została ustawa z 6 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2024 r., poz. 1863).
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Przed pracodawcami nie lada wyzwanie, aby jednocześnie zapewnić zgodność z nowymi regulacjami dot. różnorodności i nie narazić się na oskarżenia o dyskryminację.
Czy aby prawidłowo realizować obowiązki raportowania obszaru ESG, przedsiębiorcy muszą inwestować w OZE? Nie ma na razie nakazów prawnych w tym zakresie, jednak eksperci wskazują, że energia z OZE jest tańsza i bardziej się opłaca.
PANA na razie będzie się bardziej przyglądać niż kontrolować audyt sprawozdań firm w zakresie zrównoważonego rozwoju
Największe ośrodki data center są zlokalizowane w Europie Zachodniej, m.in. we: Frankfurcie, Londynie, Amsterdamie, Paryżu i Dublinie. Alternatywą dla ich lokalizacji staje się Polska – w tym Warszawa i jej okolice.
Zrównoważony rozwój stał się nieodłączną częścią naszej gospodarczej rzeczywistości. Nowe regulacje unijne wdrożone w ostatnim czasie do polskiego prawa dotyczące zrównoważonego rozwoju objęły kolejne przedsiębiorstwa.
Termin due diligence, czyli po polsku należyta staranność, jest dobrze znany przedsiębiorcom.
Początek roku 2025 to czas intensywnych prac dla tych, którzy jako pierwsi zostali objęci obowiązkiem raportowania ESG zgodnie z dyrektywą CSRD.
Przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1115 z 31 maja 2023 r. w sprawie udostępniania na rynku unijnym i wywozu z Unii niektórych towarów i produktów związanych z wylesianiem i degradacją lasów oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 995/2010, potocznie nazywane rozporządzeniem w sprawie wylesiania lub rozporządzeniem EUDR, miały zacząć obowiązywać od 30 grudnia 2024 r. w odniesieniu do dużych przedsiębiorstw, a w odniesieniu do mikroprzedsiębiorstw i małych przedsiębiorstw od 30 czerwca 2025 r. Okazuje się jednak, że na skutek komunikatu Komisji Europejskiej z 2 października 2024 r. przepisy te mogą wejść w życie rok później. Potwierdził to Parlament Europejski w połowie grudnia 2024 r.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas