CSDDD weszła w życie 25 lipca 2024 r., ale to oznaczało dopiero, że kraje mają od tego momentu dwa lata na jej transpozycję, tj. do 26 lipca 2026 r. W międzyczasie Komisja Europejska doszła do wniosku, że przepisy te mogą być zbyt restrykcyjne i niekorzystne dla konkurencyjności europejskich przedsiębiorstw oraz mogą kaskadowo, pośrednio, nakładać zbyt duże obciążenia na mniejsze podmioty gospodarcze (mimo zawężenia pojęcia łańcucha wartości do krótszego w swoim zasięgu „łańcucha działalności”). W związku z tym KE włączyła propozycje zmian CSDDD do pakietu uproszczeń i redukcji obciążeń dla przedsiębiorstw, zaprezentowanego pod koniec lutego br. – Omnibus I. Podobnie jak przy dyrektywie CSRD KE podzieliła proponowane zmiany na dwa kroki/etapy. Pierwszy etap już się dokonał, gdyż 16 kwietnia br. opublikowano tzw. dyrektywę stop-the-clock, której celem w przypadku CSDDD jest odroczenie terminu dla krajów na jej transpozycję oraz zmiana terminu jej zastosowania przez największe przedsiębiorstwa, które miały ją zacząć stosować jako pierwsze. Natomiast kluczowe zmiany w CSDDD mają się dopiero dokonać i są nadal przedmiotem procesu legislacyjnego w UE, stąd Rada przyjęła swoje stanowisko jako punkt wyjścia do negocjacji z Parlamentem Europejskim.