Magazyn EXHIBITOR swe nagrody wręcza od ponad 30 lat. To światowa, prestiżowa rywalizacja. Jej finałem jest uhonorowanie autorów koncepcji będących swoistym crème de la crème światowych imprez wystawienniczych. EXHIBITOR wręczał swe nagrody choćby w latach 2010, 2012, 2015 i 2017 nagradzając najbardziej zjawiskowe, robiące wrażenie konstrukcje, które okresowo można było oglądać na Światowych Wystawach Expo w: Chinach, Korei Płd., Włoszech i Kazachstanie. Kontynuując swą tradycję EXHIBITOR wznowił konkurs World Expo Awards sześć miesięcy temu, a w mijającym tygodniu tj. 16 marca br. ogłosił zwycięzców i wyróżnionych w rywalizacji podzielonej na 14 kategorii. Do konkursu zgłosiło się kilkadziesiąt pawilonów reprezentujących m.in. kraje takie jak: Malezja, Monaco, Hiszpania, Arabia Saudyjska, Tajlandia, Turcja, Polska czy Peru oraz wiele innych.

Doborowe towarzystwo

Najbardziej prestiżowe nagrody, czyli tytuły najlepszych pawilonów zgarnęły:

-  Arabia Saudyjska, w kategorii bardzo duży pawilon (powierzchnia powyżej 5 tys. m2),

Pawilon Arabii Saudyjskiej na Expo 2020 w Dubaju widziany z boku.

Pawilon Arabii Saudyjskiej na Expo 2020 w Dubaju widziany z boku.

Artur Osiecki

- Polska, w kategorii duży pawilon (od 2,501 do 5 tys. m2),

- Szwajcaria, w kategorii średni pawilon (od 1,201 do 2,5 tys. m2),

- Vision Pavilion, w kategorii mały pawilon (1,2 tys. m2 i poniżej tego metrażu).

Polska, Arabia Saudyjska, Szwajcaria i Vision Pavilion to zwycięzcy wskazani przez siedemnastoosobowe jury złożone z ekspertów od designu, marketingu i eventów z całego świata, a dokładnie z: USA, Kanady, Kolumbii, Hong-Kongu, Republiki Południowej Afryki, Japonii, Brazylii, Argentyny, Niemiec, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Meksyku i Arabii Saudyjskiej.

Tuż za czwórką wygranych znalazły się pawilony z honorowymi wyróżnieniami. W najbardziej interesującej nas kategorii dużego pawilonu, w której Polska okazała się zwycięzcą, wyróżniono Australię i Kazachstan.

Boisko sportowe (Aussie Park) obok pawilonu Australii na Expo 2020 w Dubaju. W kategorii "duży pawil

Boisko sportowe (Aussie Park) obok pawilonu Australii na Expo 2020 w Dubaju. W kategorii "duży pawilon" wygranej przez Polskę, Australia otrzymała wyróżnienie.

Artur Osiecki

Wśród największych pawilonów wyróżniono Niemcy i Zjednoczone Emiraty Arabskie (kraj będący gospodarzem Expo, które to zresztą po raz pierwszy odbywa się w państwie arabskim). W kategorii średnich pawilonów, zaraz za zwycięską Szwajcarią, znalazły się Niderlandy i Azerbejdżan, a wśród małych pawilonów wyróżnienia otrzymały Katar i Litwa.

Zwycięzców w kategorii Editor’s Choice Award wskazali też dziennikarze i redaktorzy Magazynu EXHIBITOR, a w kategorii People’s Choice Award internauci głosujący na stronie www.ExhibitorOnline.com, na której swe głosy oddało ponad 550 tys. czytelników magazynu i entuzjastów Expo. Dziennikarze magazynu wskazali na Niemcy. Internauci na Peru.

Pawilon Peru wieczorem.

Pawilon Peru wieczorem.

Artur Osiecki

Czy polski sukces jest zaskoczeniem?

Nie do końca, choć pewne wątpliwości wzbudzała na początku koncepcja samej ekspozycji, która zdawała się być niełatwa do zrozumienia dla przedstawicieli innych nacji, to jednak jeśli idzie o samą bryłę budynku i jego wykonanie właściwie nie pojawiały się głosy krytyczne. Większość zwiedzających, ekspertów i dziennikarzy go chwaliła. Polski pawilon na tle innych budowli od początku wyróżniał się na plus, choćby ze względu na naturalne drewno użyte do jego budowy. Podczas, gdy jak już na samym początku Expo podkreślał Adrian Malinowski, komisarz generalny Sekcji Polskiej Expo 2020 Dubai, większość krajów postawiła w swych konstrukcjach na stal i szkło my na naturalne drewno będące w regionie Zatoki Arabskiej (Perskiej) wręcz luksusem kojarzącym się oczywiście z naturą i bliskością do niej. W kraju takim jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, ale też w innych krajach Zatoki od początku wzbudzało to pozytywne reakcje.

Zresztą, jak podkreśla Polska Agencja Inwestycji i Handlu odpowiedzialna za koordynację polskiej obecności na Światowej Wystawie Expo Dubai 2020, prowadzący ceremonię wręczenia nagród wskazywali, że Pawilon Polski był faworytem od samego początku. 17 jurorów z całego świata uznało, że to jeden z najbardziej „eleganckich i wysublimowanych pawilonów, dzieło sztuki, dojrzałe, edukacyjne, inspirujące doświadczenie. Pawilon, który niczego nie narzuca odwiedzającym”, jest zrównoważony, subtelny w wyrazie, oddający w piękny sposób, za pomocą metafory ptaków w locie, ideę mobilności.

Poza tym, co nie jest dla zwiedzających, a może i nie było dla przedstawicieli jury, bez znaczenia, w pawilonie stale się coś dzieje. Poza wystawą główną odbywają się cyklicznie wystawy tematyczne i regionalne. Codziennie trzy razy w ciągu dnia odbywają się recitale chopinowskie. Są też pokazy taneczne i przeróżnego rodzaju happeningi. Pracownicy obsługujący nasz pawilon (poza przedstawicielami PAIH to w głównej mierze studenci z kilku krajowych uczeni, w tym z UW), na czele z komisarzem Malinowskim, angażują się też w wiele inicjatyw mających na cele nawiązanie mocniejszych więzi z przedstawicielami innych krajów-wystawców. Jedną z nich była organizacja turnieju piłki nożnej. Zwiedzający, o czym miałem okazję nieraz się osobiście przekonać, chwalą obsługę naszego pawilonu za gościnność, otwartość i kreatywność.

- Nie wiedziałam, że jesteście tak otwartym narodem. Wasz pawilon bardzo mi się podoba - powiedziała mi Paula, pracownica pawilonu Paragwaju.

- Polski pawilon jest wyjątkowy, a Polacy bardzo gościnni. Byłem wiele razy w waszym pawilonie. Mam przyjaciół z Polski - mówił mi też Yunus Ashyrov z pawilonu Turkmenistanu. Pozytywne relacje słyszałem też osobiście od przedstawicieli pawilonu Peru, w tym od jego komisarz Amory Carbajal. Polaków chwalą też m.in. Malezyjczycy, Belgowie, Tajlandczycy.

Kim są autorzy polskiego sukcesu?

Kto stoi za koncepcją i wykonaniem pawilonu? To wspólna praca polskiej pracowni WXCA i szwajcarskiego studia Bellprat Partner. Oba podmioty wzięły na siebie opracowanie projektu oraz koncepcji architektoniczno-tematycznej pawilonu. Wspólnie stworzyły przenikającą się przestrzeń rzeczywistą i wirtualną, która w zamyśle zaprasza odwiedzających do doświadczania polskiej natury, kultury i innowacyjnych rozwiązań technologicznych.

Za szczegółową koncepcję narracji ekspozycji, kluczowe doświadczenia oraz produkcję wszystkich materiałów multimedialnych odpowiada z kolei konsorcjum Science Now, Stellar Fireworks i Tellart, które jest także pomysłodawcą „Polskiego Stołu” i strefy V „Poland. Landscapes of creativity”. Generalnym Wykonawcą Pawilonu Polski jest zaś konsorcjum Międzynarodowe Targi Poznańskie – FM Aldentro.

Polski Stół to centralna część ekspozycji na parterze polskiego pawilonu na Expo 2020 w Dubaju.

Polski Stół to centralna część ekspozycji na parterze polskiego pawilonu na Expo 2020 w Dubaju.

Artur Osiecki

- Docenienie naszego dzieła przez międzynarodowe jury ekspertów niezwykle nas, twórców cieszy i napawa dumą. Opowieść, którą prowadziliśmy językiem architektury, o polskiej kreatywności inspirowanej naturą, współistnieniu człowieka i natury, naszej wspólnej odpowiedzialności za planetę, sile jedności w różnorodności, jest ważnym głosem w światowej dyskusji, jaka toczy się w Dubaju – mówi Marta Sękulska-Wrońska z WXCA, współautorka pawilonu.

Architektura budynku odnosi się do hasła mobilności, gdyż właśnie w strefie mobilności (ang. mobility) jest zlokalizowany nasz pawilon. Obok znajdują się obiekty Korei Południowej (po lewej) i Belgii (po prawej). Na tyłach naszego pawilonu zlokalizowano pawilon węgierski, też zbudowany częściowo z drewna.

Jak podkreśla PAIH, polski pawilon tworzy otwartą, rozrastającą się ku górze, modułową drewnianą strukturę, która zaprasza odwiedzających do jego wnętrza. Na zewnątrz Pawilonu Polski uwagę przykuwa rzeźba kinetyczna wyobrażająca lecące stado ptaków. Nawiązuje ona do bogactwa naturalnego przyrody, różnorodności krajobrazu oraz faktu, że Polska jest głównym siedliskiem ptaków migrujących.

Wnętrze na I piętrze polskiego pawilonu na Expo 2020 w Dubaju.

Wnętrze na I piętrze polskiego pawilonu na Expo 2020 w Dubaju.

Artur Osiecki

Co ciekawe i ważne dla najmniejszych zwiedzających Expo, ale także dla ich rodziców, przed pawilonem jest mini placyk dla dzieci, które bardzo chętnie, niezależnie do narodowości, korzystają z tej małej infrastruktury. Szczególną popularnością cieszy się mini trampolina. Zawsze wokół niej można spotkać gromadkę najmłodszych zwiedzających. Zaraz obok placyku zabaw znajduje się polska restauracja prowadzona przez restauratorów z Bydgoszczy. Serwuje ona nie tylko klasyczne polskie potrawy (takie jak schabowy i bigos), ale także lody, które cieszą się niesłabnącą popularnością wśród zwiedzających. Również na parterze, na tyłach pawilonu usytuowana jest mini scena z miejscami dla widowni, na której odbywają się wszelkie pokazy (muzyczne, mody itp.), a także codzienne recitale szopenowskie, które cieszą się niesłabnącą popularnością wśród wielbicieli muzyki klasycznej z całego świata.

Mini scena na tyłach polskiego pawilonu na Expo 2020 w Dubaju. Jeden z tanecznych pokazów regionalny

Mini scena na tyłach polskiego pawilonu na Expo 2020 w Dubaju. Jeden z tanecznych pokazów regionalnych.

Artur Osiecki

Milion osób widział już polskie dzieło

- Pawilon Polski jest architektonicznym dziełem sztuki ukazującym siłę polskiego designu i kreatywność Polaków. Odwiedzający mogą poznać w nim opowieść o sukcesach gospodarczych Polski, naszej kulturze i technologii, niezwykłej przyrodzie, a przede wszystkim o naszej kreatywności i przedsiębiorczości – mówi Adrian Malinowski, komisarz generalny Sekcji Polskiej Expo 2020 Dubai.

Pawilon Polski na Expo w Dubaju, rankiem 6 grudnia 2021 r.

Pawilon Polski na Expo w Dubaju, rankiem 6 grudnia 2021 r.

Artur Osiecki

- Nasz pawilon wzbudza duże zainteresowanie gości oraz mediów z całego świata i należy do jednych z najchętniej odwiedzanych na Wystawie Światowej Expo 2020 Dubai. Odwiedziło go już ponad milion gości. To bardzo istotne ze względu na wielowymiarową promocję Polski na świecie – dodaje Malinowski, który niemal codziennie promuje nasz kraj w Emiratach, tak na Expo, jak i na targach branżowych oraz innych imprezach biznesowych towarzyszących Wystawie Światowej odbywających się w Dubaju, ale już poza terenem wystawienniczym Expo.