Niemal 90 proc. przedsiębiorców otrzymuje płatności za faktury po terminie – wynika z danych BIG InfoMonitor. W pierwszym kwartale tego roku 47 proc. firm czekało na uregulowanie płatności opóźnionych o ponad dwa miesiące. To wzrost o 12 pkt proc. w porównaniu z czwartym kwartałem 2022 r. W najgorszej sytuacji są małe i średnie firmy.
Problemy z zatorami płatniczymi to m.in skutek inflacji, rosnących kosztów prowadzenia działalności, wyższych cen paliw i energii elektrycznej oraz wysokich stóp procentowych. Wszystko to powoduje, że część firm ma kłopoty z płynnością i musi decydować, które faktury opłacić w pierwszej kolejności, a które mogą poczekać. Zatory płatnicze wywodują efekt kuli śnieżnej. Ci, którzy nie otrzymają w terminie zapłaty za sprzedane towary lub usługi, nie mają pieniędzy na uregulowanie swoich rachunków. To powoduje problemy u kolejnych podmiotów.