Obydwa narzędzia są bezpłatne i można je obsługiwać po polsku. Pierwsze z nich, czyli Grow My Store, pomaga sprzedawcom poprawić jakość obsługi klientów online dzięki dostosowanym raportom i rekomendacjom opartym na analizie obecności w internecie. Narzędzie testuje witryny detaliczne pod kątem 22 wskaźników, pochodzących z kilku badań, które dotyczą najlepszych praktyk w zakresie budowania pozytywnych doświadczeń klientów.
Grow My Store - co to jest?
Narzędzie "Grow My Store" zadebiutowało w maju 2019 r. w: Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Francji. Od tego czasu jego premiery miały miejsce w: Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Kanadzie, USA, Szwecji, Holandii i we Włoszech. Polska nie jest więc pierwszym rynkiem gdzie usługa jest dostępna, a zdążono ją już zmodyfikować. Oprócz oceny witryn sprzedawców "Grow My Store" pomaga przedsiębiorcom dowiedzieć się, jak poprawić ich obecność w internecie dzięki bardziej dostosowanym do potrzeb klientów sugestiom. Porównuje ich z najlepszymi sprzedawcami w danej branży. Pomaga zrozumieć, jak zwiększyć ruch na stronie internetowej i dodatkowo udostępnia wybrane artykuły i zasoby dotyczące koronawirusa.
Z narzędzia skorzystała już rodzinna firma Bonjour Mommy, która produkuje i sprzedaje odzież dla kobiet w ciąży i matek karmiących. Założone tuż przed pandemią przedsiębiorstwo prowadzone przez dwie siostry wprowadza też do sprzedaży odzież dla niemowlaków.
Czytaj więcej:
- Dla naszych klientek, które najczęściej kupują nasze produkty w trakcie ciąży i jako świeżo upieczone mamy najważniejsze są czas i wygoda użytkowania strony. Dlatego tak wartościowym dla nas było skorzystanie z darmowego narzędzia od Google - "Grow My Store", które pomogło nam przeanalizować i ocenić naszą stronę internetową. Wiemy, co robimy dobrze, a w których obszarach musimy jeszcze popracować - mówi Monika Frydrych, współzałożycielka Bonjour Mommy.
Jak zgodnie wskazują siostry (Magda i Monika) ich klientki mają bardzo mało czasu więc proces zakupowy musi być szybki i umożliwiać wiele metod płatności. Inne dogodności dla klientek to czat na żywo i dostawa na kolejny dzień. Właścicielki Bonjour Mommy chcą teraz wyjść na rynki zagraniczne używając m.in. innego narzędzie Google, czyli Market Finder.
Nawigator Wyszukiwań Lokalnych, czyli...
Drugie z nowych narzędzi Google dla rodzimych MŚP to Nawigator Wyszukiwań Lokalnych. Dostarcza on spersonalizowane wskazówki, które pomogą wyróżnić się firmie w wyszukiwarce i Mapach Google. Nawigator dokładnie analizuje profil przedsiębiorstwa w Google i sugeruje, które zmiany właściciel firmy powinien wprowadzić do swej wizytówki, aby firma prezentowała się bardziej atrakcyjnie dla potencjalnych klientów i aby widoczne były wszystkie niezbędne informacje. Jak podkreślają eksperci Google narzędzie jest bardzo intuicyjne i łatwe w użyciu. Użytkownik musi jedynie wprowadzić nazwę swej działalności, aby po kilku minutach otrzymać wyniki analizy.
– Od razu widać, które elementy należy zmienić, aby polepszyć widoczność naszego biznesu w sieci – podkreśla Hanna Kulawczuk, product marketing manager w Google Polska.
"Firmy Jutra", czyli szkolenia dla MŚP
Zdaniem ekspertów Google cyfrowe kanały sprzedaży to szansa dla polskich przedsiębiorców z sektora MŚP na przetrwanie kryzysu i odbudowę zysków w czasie pandemii. Ma temu służyć bezpłatny program szkoleniowy Google oraz Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) i Chmury Krajowej pod nazwą „Firmy Jutra” realizowany od listopada 2020 r.
- Do końca września 2021 r. ze szkoleń skorzystało już ponad 11 tys. firm, a do końca br. przeszkolimy kolejne 4 tys. Dzięki tym szkoleniom 3 tys. przedsiębiorców rozpoczęło już sprzedaż online – wylicza Magdalena Kotlarczyk, szefowa polskiego oddziału Google. I jak podkreśla, w Polsce podczas pandemii 3,5 mln nowych osób zaczęło korzystać z usług cyfrowych, a w Europie Środkowo-Wschodniej takich osób przybyło nawet ponad 12 mln.
– Na naszych oczach rodzi się cyfrowa przedsiębiorczość, a Polska jest bardzo atrakcyjnym rynkiem. Jest 6. co do wielkości gospodarką UE. Co prawda ton w cyfryzacji nadają duże firmy, ale sektor MŚP nie ma wyjścia i musi nadążać za standardami. My umożliwiamy to rodzimym małym i średnim firmom oferując bezpłatne narzędzia i programy – podkreśla Kotlarczyk.
Czytaj więcej:
W Polsce w 2020 roku rynek e-commerce urósł względem roku 2019 o 42,3 proc. i stanowi już 15 proc. wartości całego handlu detalicznego. Wśród krajów naszego regionu wyższy wzrost e-handlu zanotowała jedynie Ukraina. Wyniósł on tam 58,6 proc., ale też nasi sąsiedzi ze wschodu startowali ze znacznie niższej pozycji wyjściowej. Niezależnie od kraju e-handel jest wśród konsumentów już czymś absolutnie powszechnym, a ważną zmianą są coraz powszechniejsze zakupy za pomocą smartfonów. Jeszcze do niedawna konsumenci obawiali się finalizacji transakcji, czyli płatności przez telefon. Pandemia to zmieniła.