Reklama

Sygnalista w firmie: zgłoszenie nieprawidłowości nie naruszy pracowniczego obowiązku lojalności

Stosunek zatrudnienia nie może ograniczać wolności słowa, zakazując sprzeciwiania się zachowaniom pracodawcy, które są niezgodne z prawem. Zgłoszenie nieprawidłowości nie naruszy pracowniczego obowiązku lojalności.

Aktualizacja: 08.05.2021 08:40 Publikacja: 08.05.2021 00:01

Sygnalista w firmie: zgłoszenie nieprawidłowości nie naruszy pracowniczego obowiązku lojalności

Foto: Adobe Stock

Jednym z podstawowych obowiązków pracownika zakreślonym przez kodeks pracy jest dbanie o dobro zakładu pracy, ochrona jego mienia oraz zachowanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Nazywa się go pracowniczym obowiązkiem lojalności.

Implementacja tzw. dyrektywy o ochronie sygnalistów stawia pod znakiem zapytania zasadność tej regulacji. Czy pracownik może być lojalny w stosunku do pracodawcy i jednocześnie informować organy publiczne o jego przewinieniach? Jak należy rozumieć obowiązek lojalności w relacji do dyrektywy o ochronie sygnalistów? Czy obowiązek lojalności pracowniczej będzie miał rację bytu po wprowadzeniu przepisów dotyczących sygnalistów?

Pozostało jeszcze 87% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Kadry i Płace
Sygnaliści w erze AI – nadchodzi nowa odsłona whistleblowingu
Kadry i Płace
Paulina Szewioła: Rok pod znakiem obowiązków
Kadry i Płace
Porażka pilotażu skróconego czasu pracy. Same publiczne podmioty i bez regulacji prawnych
Kadry i Płace
Delegacja prywatnym samochodem pracownika. Co trzeba wiedzieć?
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Kadry i Płace
Grudzień to najlepszy moment na przegląd polityk kadrowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama