Reklama
Rozwiń
Reklama

Pracodawca odpowie za przemilczenie zagrożeń dla pracownika

Za brak pełnej informacji o ryzykach związanych z wykonywaną pracą zawodową pracodawca może ponieść odpowiedzialność zarówno wykroczeniową, jak i cywilnoprawną.

Publikacja: 06.10.2021 14:16

Pracodawca odpowie za przemilczenie zagrożeń dla pracownika

Foto: Adobe Stock

Pracodawca ma obowiązek dokonać oceny i udokumentować ryzyko zawodowe związane z wykonywaną pracą. Ponadto musi informować pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego są to obowiązki ustawowe o charakterze publicznoprawnym, a ich beneficjentem jest każda osoba świadcząca pracę, bez względu na formę prawną (wyrok z 20 kwietnia 2021 r., III OSK 400/21).

Jak trafnie zauważył NSA w wyroku z 2 października 2002 r. (II SA/Wr 319/00, Pr. Pracy 2003, nr 2, poz. 38) „rozważane obowiązki mają kategoryczny i bezwarunkowy charakter, co oznacza, iż dotyczą one wszystkich stanowisk pracy, zaś ich wykonanie nie jest uwarunkowane oceną danej pracy jako związanej z ryzykiem mieszczącym się lub odbiegającym od normalnego doświadczenia zawodowego".

Pozostało jeszcze 83% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Kadry i Płace
Katarzyna Wójcik: Odpowiada pracownik i pracodawca, nie AI
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Kadry i Płace
Ostatni dzwonek, by skorzystać z wakacji składkowych
Kadry i Płace
AI w rękach pracowników – szansa czy ryzyko dla pracodawców?
Kadry i Płace
UOKiK nakłada sankcje za zmowy pracodawców
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Kadry i Płace
Cybermobbing – nowe wyzwanie dla pracodawców
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama
Reklama