Reklama
Rozwiń
Reklama

W ugodzie pracownik może zrzec się odsetek, ale nie pensji

Zawarta w porozumieniu stron o rozwiązaniu umowy o pracę klauzula, która przewiduje zrzeczenie się przez pracownika roszczeń ze stosunku pracy, może być uznana za nieskuteczną w części dotyczącej wynagrodzenia.

Publikacja: 15.12.2021 14:24

W ugodzie pracownik może zrzec się odsetek, ale nie pensji

Foto: Adobe Stock

Rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron jest uznawane za najmniej konfliktowy sposób zakończenia stosunku pracy. Porozumienie, będące w istocie umową rozwiązującą stosunek pracy, daje stronom możliwość wspólnego uzgodnienia okoliczności oraz warunków zakończenia współpracy – a zatem osiągnięcia rozwiązania zaspokajającego interesy obydwu stron.

Decydując się na ustępstwa wobec pracowników, pracodawcy jednocześnie chętnie wprowadzają do treści porozumień postanowienia, które mają ich zabezpieczyć na wypadek wystąpienia przez pracownika z nowymi żądaniami już po zawarciu porozumienia. Jednak takie pacta de non petendo, przez które pracownik zobowiązuje się na przyszłość nie dochodzić od pracodawcy roszczeń – choć dopuszczalne w ramach swobody umów – nie zawsze są możliwe w świetle prawa pracy.

Pozostało jeszcze 90% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Kadry i Płace
Katarzyna Wójcik: Odpowiada pracownik i pracodawca, nie AI
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Kadry i Płace
Ostatni dzwonek, by skorzystać z wakacji składkowych
Kadry i Płace
AI w rękach pracowników – szansa czy ryzyko dla pracodawców?
Kadry i Płace
UOKiK nakłada sankcje za zmowy pracodawców
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Kadry i Płace
Cybermobbing – nowe wyzwanie dla pracodawców
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama
Reklama