Aktualizacja: 03.07.2025 04:44 Publikacja: 06.04.2022 17:11
Brak zapłaty za zakaz konkurencji nie wyklucza odszkodowania od pracodawcy
Foto: Adobe Stock
W dobie narastającej konkurencji niemal w każdej dziedzinie gospodarki pracodawcy coraz częściej chronią się przed działalnością konkurencyjną byłych pracowników, podpisując z nimi umowy o zakazie konkurencji. Zwykle dotyczy to osób mających dostęp do szczególnie istotnych dla firmy, poufnych informacji. Pracodawca musi jednak pamiętać, że w takiej umowie trzeba określić wysokość odszkodowania należnego pracownikowi oraz że zgodnie z art. 1012 § 3 k.p. nie może być ono niższe niż 25 proc. wynagrodzenia, jakie pracownik otrzymał przed ustaniem zatrudnienia przez okres odpowiadający okresowi obowiązywania zakazu konkurencji. Oznacza to, że jeśli strony postanowiły, że zakaz konkurencji ma trwać np. dwa lata od chwili rozwiązania stosunku pracy, to pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysokości co najmniej 25 proc. sumy jego wynagrodzeń z ostatnich dwóch lat pracy.
Niezgodne z przepisami zatrudnianie obcokrajowców może słono kosztować, zwłaszcza gdy pracodawca działa z premed...
Z początkiem czerwca weszły w życie ważne zmiany dotyczące pracy obcokrajowców. Co pracodawca musi sprawdzić, że...
Przy ocenie, czy doszło do mobbingu trzeba będzie kierować się okolicznościami konkretnego przypadku, a nie subi...
Czy wypalenie zawodowe to choroba, na którą można dostać zwolnienie lekarskie? Jak je rozpoznać?
Zaległy urlop wypoczynkowy nie przepada z końcem roku, ale należy go wykorzystać do 30 września następnego roku,...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas