Od 1 listopada 2024 r. przedsiębiorcy będą mogli składać do ZUS wnioski o zwolnienie ze składek na ubezpieczenia społeczne za wybrany miesiąc. To oznacza, że za miesiąc objęty ulgą „wakacje składkowe” refundacja składek (emerytalnej i rentowej) z PFRON nie przysługuje. PFRON może bowiem zrefundować wyłącznie składki opłacone do ZUS przez przedsiębiorcę. Chodzi o refundację składek udzielaną na podstawie art. 25a-25b i art. 25d ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2024 r., poz. 44 ze zm.) oraz rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 9 stycznia 2009 r. w sprawie refundacji składek na ubezpieczenia społeczne osób niepełnosprawnych (DzU z 2022 r., poz. 1502 ze zm.).
„Wakacje składkowe” - raz w roku zwolnienie ze składek
Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku za wybrany miesiąc nie płacić za siebie składek na ubezpieczenia społeczne. W 2024 r. mogą skorzystać z „wakacji składkowych” tylko za grudzień, a wnioski o tę ulgę do ZUS powinni składać w listopadzie. Jeśli skorzystają z tej ulgi w związku ze składkami należnymi za 12/2024 r., to nie mogą złożyć do PFRON wniosku o refundację składek ZUS za 12/2024 r. Taka sama zasada będzie dotyczyć okresów, za które przedsiębiorca skorzysta z „wakacji składkowych” w kolejnych latach. Składki, których przedsiębiorca nie opłaca, nie podlegają zrefundowaniu przez PFRON.
Czytaj więcej:
„Wakacje składkowe” to pomoc de minimis
Ulga w ZUS „wakacje składkowe” stanowi pomoc de minimis, ponieważ składki te zostaną sfinansowane z budżetu państwa. Dlatego w kolejnym wniosku Wn-U-G (za okres sprawozdawczy, za który składki zostaną opłacone w terminie określonym w przepisach ZUS lub z uchybieniem nie dłuższym niż 14 dni i przed złożeniem wniosku Wn-U-G) po otrzymaniu tej pomocy trzeba przedstawić PFRON wymagane informacje. W pozycji 47 wniosku Wn-U-G należy zaznaczyć odpowiedź „Tak, tylko inną niż z PFRON lub również inną niż z PFRON” i załączyć do Wn-U-G zaświadczenie (lub oświadczenie) o uzyskanej pomocy de minimis w ZUS.
Jeśli przedsiębiorca będzie oświadczać o wysokości uzyskanej pomocy de minimis, oświadczenie powinno zawierać podstawowe dane dotyczące otrzymanej pomocy, tj.:
- dane organu udzielającego pomocy (nazwa, adres, NIP),
- dane beneficjenta pomocy, czyli przedsiębiorcy i ewentualnie dane spółki (nazwa, adres, NIP),
- wysokość pomocy (także w przeliczeniu na euro),
- dzień udzielenia pomocy,
- podstawę prawną udzielenia pomocy,
- sektor, w związku z którym pomoc została udzielona.
Każde zaświadczenie lub oświadczenie załącza się jednokrotnie. Jeśli więc zaświadczenie lub oświadczenie o otrzymanej pomocy de minimis wydane przez ZUS w związku z ulgą „wakacje składkowe” za 12/2024 r. przedsiębiorca załączy do poprawnego wniosku Wn-U-G za 01/2025 r. i po złożeniu tego wniosku nie otrzyma nowej pomocy de minimis, to we wniosku Wn-U-G za 02/2025 r. i/lub kolejne okresy:
- nie uzupełnia pozycji 47 albo
- zaznacza w tej pozycji odpowiedź „Tak, tylko z PFRON”.
W takim przypadku nie załącza do tego wniosku wcześniej przesłanych do PFRON zaświadczeń lub oświadczeń o otrzymanej pomocy de minimis.
Źródło: pfron.org.pl