Jak prawidłowo archiwizować teczki pracowników?

Równie istotne, jak gromadzenie i prowadzenie dokumentacji pracowniczej, jest przechowywanie materiałów dotyczących byłych zatrudnionych. I to w odpowiedni sposób oraz przez z góry określony czas. Inaczej pracodawcę mogą spotkać dotkliwe konsekwencje.

Publikacja: 23.01.2025 04:50

Jak prawidłowo archiwizować teczki pracowników?

Foto: Adobe Stock

Podjęcie decyzji co do sposobu przechowywania akt pracowniczych byłych podwładnych leży w gestii zatrudniającego. Pracodawca może swobodnie wybrać, czy będzie przechowywał archiwa w tradycyjnej postaci papierowej, czy będą one miały formę elektroniczną. Niezależnie od decyzji, musi zadbać o zachowanie poufności, integralności, kompletności oraz dostępności kartotek w warunkach niegrożących uszkodzeniem lub zniszczeniem. Środki ochronne przechowywanych materiałów, które powinna wdrożyć firma, różnią się jednak w zależności od postaci archiwów.

Pozostało jeszcze 94% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Kadry i Płace
Katarzyna Wójcik: Przyzwolenie na pracę po godzinach
Kadry i Płace
Sobota przy biurku, niedziela z laptopem. Jak zrekompensować pracę w dni wolne?
Kadry i Płace
Jak oddać wolne za święto wypadające w sobotę?
Kadry i Płace
Kiedy ZUS może zakwestionować wysokość pensji pracownika?
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Kadry i Płace
Jak rozpocząć współpracę z freelancerem?