Kontrole inspekcji pracy pokazują, że kadrowi mają problem z prawidłowym zakwalifikowaniem zdarzenia, któremu uległ pracownik w drodze do lub z pracy. W rezultacie obniżają wysokość przysługujących pracownikowi świadczeń chorobowych, a w niektórych sytuacjach pozbawiają do nich prawa.
Definicję wypadku w drodze do lub z pracy zawiera art. 57b ustawy 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1631 ze zm.). W myśl przywołanego przepisu za taki wypadek uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, które nastąpiło w drodze do lub z miejsca wykonywania zatrudnienia albo innej działalności stanowiącej tytuł do ubezpieczenia rentowego, jeżeli droga ta była najkrótsza i nie została przerwana. Są jednak wyjątki - jeżeli przerwa była życiowo uzasadniona i jej czas nie przekraczał granic potrzeby, a także wówczas, gdy droga, nie będąc drogą najkrótszą, była dla ubezpieczonego, ze względów komunikacyjnych, najdogodniejsza.