Na bazie założeń programu szczepień komunikowanych przez Kancelarię Prezesa RM, Ministerstwo Zdrowia, NFZ i Główny Inspektorat Sanitarny, eksperci W&W Consulting opracowali prawdopodobną listę wytycznych do wdrożenia przez firmy w ciągu zaledwie kilku tygodni.

– Organizacja szczepień będzie spoczywała na pracodawcy, który w pierwszej kolejności powinien przygotować listę chętnych pracowników oraz podjąć współpracę z podmiotem wykonującym działalność leczniczą – np. z siecią przychodni obsługującą zakłady pracy w obszarze medycznym i następnie zgłosić tę współpracę do NFZ poprzez wypełnienie dedykowanego formularza. Co istotne, wszystkie koszty związane z organizacją programu szczepień dla pracowników pokrywa firma, czyli np. te dotyczące zakupu dodatkowego sprzętu czy wynajmu pomieszczeń – mówi Andrzej Bączkowski, Ekspert ds. bezpieczeństwa pracy W&W Consulting.

Samo przeprowadzenie szczepień będzie obowiązkiem podmiotu medycznego, z którym firma nawiązała współpracę. Jej zakres będzie obejmował m.in. przygotowanie kalendarza szczepień i zamówienie adekwatnej liczby szczepionek. Oddelegowany personel medyczny ma przeprowadzać kwalifikacje do szczepień, fizycznie je wykonywać oraz sporządzać dokumentację medyczną. - W punkcie szczepień powinna znajdować się osoba uprawniona do kwalifikowania i wykonywania szczepień, osoba realizująca czynności administracyjne – głównie wypełnianie e-kart, oraz osoba nadzorująca stan pacjentów po szczepieniu. Oczywiście wszystkie te czynności może wykonywać jeden wykwalifikowany pracownik, natomiast zaleca się, aby zespół obsługujący punkt szczepień liczył do czterech osób. Opcjonalnie dopuszcza się zapewnienie karetki pogotowia stacjonującej pod zakładem pracy w dniach realizacji szczepień – dodaje Andrzej Bączkowski.

Czytaj także: Jak będzie wyglądać procedura szczepień w zakładzie pracy - są założenia dla przedsiębiorców

Jeśli chodzi o lokalizację punktu szczepień – będzie mógł zostać utworzony w zakładzie pracy, ale również w pomieszczeniach podmiotu wykonującego działalność leczniczą, z którym pracodawca nawiązał współpracę. - W przypadku organizacji punktu w ramach firmy, jego wyposażenie powinno być uprzednio skonsultowane z podmiotem wykonującym działalność leczniczą. Natomiast już teraz można wskazać dwie grupy niezbędnych elementów wyposażenia:
1. sprzęt biurowy – m.in. biurka, krzesła, szafka na dokumentację medyczną, laptop z dostępem do internetu, drukarka,
2. sprzęt medyczny – m.in. stoliki, tace do przygotowywania szczepionek, miejsce na artykuły medyczne, zestaw do udzielania pierwszej pomocy, aparat do pomiaru ciśnienia tętniczego krwi, stetoskop, termometr, lodówka do przechowywania szczepionek.

Punkt musi być wyposażony w umywalkę z bieżąca wodą i dozowniki z mydłem, natomiast dopuszczane jest również wykorzystanie umywalki mobilnej. Oczywiście po stronie pracodawcy pozostaje konieczność zapewnienia środków do odkażania i dezynfekcji powierzchni płaskich oraz dozowników z płynem dezynfekującym dla pracowników, a cały przebieg szczepienia powinien być realizowany w reżimie sanitarnym – w maseczkach oraz przy zachowaniu odpowiedniego dystansu społecznego przez osoby oczekujące. Pracownicy, którzy zadeklarują chęć szczepienia u pracodawcy, przed szczepieniem powinni wydrukować i wypełnić kwestionariusz, który będzie elementem kwalifikacji do przeprowadzenia szczepienia – podsumowuje ekspert W&W Consulting.

Włączenie pracodawców do systemu szczepień jest istotne nie tylko ze względu na możliwość odciążenia systemu, ale przede wszystkim umożliwi powrót do pracy w warunkach w zasadzie sprzed pandemii. To szczególnie ważne w kontekście zakładów produkcyjnych i fabryk, które – po stwierdzeniu zakażenia nawet u jednego pracownika – musiały na pewien okres wyłączyć nawet całe linie produkcyjne, co skutkowało ogromnymi przestojami, często również konsekwencjami finansowymi.