Pod lupą fiskusa: jak zminimalizować ryzyko podczas kontroli?

Nagłe sprawdzenie rozliczeń i dokumentacji nie musi oznaczać kłopotów, jeśli firma jest dobrze przygotowana.

Publikacja: 18.12.2024 14:24

Pod lupą fiskusa: jak zminimalizować ryzyko podczas kontroli?

Foto: Adobe Stock

Organy podatkowe mogą przeprowadzać kontrole z wielu powodów. Często realizują je w ramach rutynowych działań sprawdzających zgodność rozliczeń przedsiębiorców z prawem. Zdarza się też, że impuls do kontroli stanowi analiza ryzyka, np. w przypadku ujawnienia nieścisłości w deklaracjach podatkowych lub transakcjach o nietypowym charakterze. Kontrolerzy podejmują działania także wtedy, gdy przedsiębiorca ubiega się o zwrot podatku i należy potwierdzić prawidłowość rozliczeń.

Na przestrzeni ostatnich lat przedmiot kontroli ulega zmianom. Coraz częściej kontrolerzy sprawdzają m.in. podatek u źródła (WHT), ceny transferowe, samozatrudnienie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, schematy podatkowe (MDR), rozliczenia pomocy covidowej, outsourcing oraz zjawisko karuzeli VAT w obszarze usług budowlanych.

Pozostało 90% artykułu

Świąteczna oferta

PRO.RP.PL za 39 zł
Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r. Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Nawigator prawny Poradnik
Siła wyższa w umowie: kiedy warto o nią zadbać?
Nawigator prawny Poradnik
Ulga B+R jako pomoc publiczna? Nowy front ryzyka dla firm
Nawigator prawny Poradnik
Zrozumiała umowa fundamentem bezpiecznego biznesu
Nawigator prawny Poradnik
Brak zarządu w spółce z o.o. – ryzyko czy przejściowy problem?
Nawigator prawny Poradnik
Europejska regulacja, która zmienia globalne łańcuchy dostaw
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10