Remont firmowego mieszkania - uważaj, co powiesz fiskusowi

Pewna prowadząca firmę kobieta kupiła na rynku wtórnym mieszkanie, które chce wynajmować. Wprowadziła je do ewidencji środków trwałych w grudniu 2022 r. Dochody z wynajmu chce rozliczać w działalności. We wniosku o interpretację podatkową kobieta podkreśliła, że mieszkanie jest kompletne i zdatne do zamieszkania, ale wymaga remontu. Trzeba m.in. naprawić instalację elektryczną i kanalizacyjną, wymienić podłogi, drzwi, urządzenia sanitarne, armaturę łazienkową i kuchenną, pomalować ściany.

W odpowiedzi na dodatkowe pytania fiskusa, kobieta przyznała, że prace remontowe będą wykonane w celu przygotowania nieruchomości do wynajmu. I skarbówka wykorzystała to do zanegowania rozliczenia.

Zdaniem fiskusa taki remont  zwiększa wartość lokalu, która jest podstawą amortyzacji. Tymczasem amortyzacja jest już zakazana. Podatniczka nie odliczy więc planowanych wydatków. Nie miała też prawa wprowadzać mieszkania do ewidencji środków trwałych.

Eksperci podkreślają, że negatywne stanowisko fiskusa może dotknąć nie tylko wynajmujących, ale też tych, którzy prowadzą w mieszkaniu swój biznes.

Lekarka rozliczy w kosztach usługi od męża-lekarza

O interpretację podatkową wystąpiła lekarka z własną firmą. Pani doktor chce korzystać z pomocy swojego męża, który także jest lekarzem i ma własną firmę (mają wspólność majątkową). Zapowiedziała, że podpiszą umowę na świadczenie usług zdrowotnych dla jej pacjentów. Rozliczać się będą według stawki godzinowej.

Lekarka twierdzi, że ma prawo zaliczyć wydatki z tego tytułu do podatkowych kosztów. A fiskus przyznał, że ma rację: wydatki na usługi zdrowotne świadczone przez męża można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w firmie żony.

Dyplom MBA pomoże w biznesie

Mężczyzna, który przejął firmę po nagle zmarłym ojcu, zapytał fiskusa, czy może podjąć na koszt firmy studia MBA. Z wykształcenia jest informatykiem, a w przejętej firmie handluje wyrobami z drewna. Podkreśla, że brakuje mu wiedzy i umiejętności, by zarządzać ludźmi, nie ma doświadczenia w kontaktach i negocjacjach z klientami, zwłaszcza zagranicznymi, problemem jest też podejmowanie strategicznych decyzji. Chce się tego nauczyć na podyplomowych studiach MBA dla kadry menedżerskiej. Poniósł już wydatki na wpisowe, różne opłaty oraz czesne. Kupuje pomoce dydaktyczne.

Skarbówka, która generalnie dość surowo podchodzi do wydatków na edukację, tym razem zgodziła się na rozliczenie kosztów. Uznała, że w prowadzeniu biznesu drzewnego niezbędna jest wiedza o zarządzaniu personelem i umiejętność negocjacji z kontrahentami. Wyższe wykształcenie informatyczne może nie wystarczyć.

NSA: naturalne cukry bez podatku cukrowego

Jedna z dużych sieci handlowych ma w asortymencie nie tylko napoje, ale i syropy, czyli produkty, które służą do robienia napojów poprzez rozcieńczenie wodą np. w automacie. W ich składzie występują naturalnie cukry, kofeina i tauryna. Spółka chciała, żeby fiskus rozwiał kilka jej wątpliwości, m.in. co do objęcia syropów opłatą cukrową.

Zdaniem skarbówki,  napojami są również środki spożywcze przeznaczone do przygotowania napoju do bezpośredniego spożycia np. rozcieńczeniu lub połączeniu z innymi składnikami. Syrop podlega więc opłacie cukrowej, a  napój z automatu - już nie.

Fiskus nie zgodził się z tezą, że wysokość opłaty cukrowej można ustalić na postawie danych z etykiety o zawartości substancji słodzących, kofeiny lub tauryny, z wyjątkiem substancji występujących naturalnie. Skargę spółki na tę interpretację oddalił Wojewódzki Sąd Administracyjny.

Ale Naczelny Sąd Administracyjny uchylił zaskarżony wyrok i interpretację. Nie zgodził się wprawdzie, że opłacie cukrowej podlegają wyłącznie produkty gotowe do spożycia. Syropy do rozcieńczenia także są nią objęte. Jednak nie miał wątpliwości, że występujące w napoju naturalnie cukry, kofeina i tauryna, powinny zostać pominięte przy wyliczeniu opłaty cukrowej. Przy czym nie dotyczy to wyłącznie substancji występujących naturalnie w wyrobie w 100 proc.

- Etykieta nie powinna być traktowana jako jedyne źródło danych służących do wyliczenia opłaty dla napojów, które zawierają zarówno substancje występujące w nich naturalnie, jak i nienaturalnie - uważa NSA.

Zmiana warty w polskim biznesie

Co dziewiąty właściciel firmy w Polsce jest w wieku emerytalnym, a to oznacza, że wiele biznesów czeka zmiana pokoleniowa. Albo przedsiębiorcy przeprowadzą ją we własnym zakresie, albo muszą liczyć się z fuzjami i przejęciami. Konieczne będzie przeprowadzenie zmian w strukturze zarządzania biznesem. Spółki prawa handlowego mogą skorzystać z nowej ustawy o fundacjach rodzinnych, natomiast przedsiębiorcy działający na podstawie wpisu o działalności mają zarząd sukcesyjny.

Zdaniem ekspertów przedsiębiorcy zapominają o przygotowaniu się do zmiany pokoleniowej, czyli odpowiednim przygotowaniu następców oraz samej firmy do sukcesji. Takie przejście to cały szereg zmian i proces, a nie jednorazowe wydarzenie. Tymczasem im mniejsza jest firma, tym mniejsze ma szanse na przetrwanie w jednej rodzinie przez kilka pokoleń. Problem ten pogłębia fakt, iż coraz więcej młodych ludzi woli pracować na etacie niż zarządzać własnym biznesem.

W korporacjach też wypłaty na żądanie

Możliwość otrzymania wynagrodzenia przed ustalonym terminem wypłaty to rozwiązanie popularne wśród taksówkarzy czy kurierów, ale jest też coraz częściej spotykane w korporacjach. Niektóre oferują limit "przyspieszonych" wypłat, inne nie ograniczają tego przywileju stosując tzw. dniówki.

Co ważne, to pracodawca bierze na siebie koszt infrastruktury w postaci aplikacji do wypłat czy kosztów samych przelewów, a pracownik jedynie korzysta. Takie rozwiązanie ma szansę stać się w przyszłości elementem pakietu benefitów, którymi pracodawcy mogą przyciągać pracowników.

Mniej nowych posad u pracodawców

Portale z ogłoszeniami o pracę zanotowały spadek ofert w ujęciu rocznym - w styczniu 2023 było ich aż o 124 tysiące mniej niż rok wcześniej. Chociaż w styczniu 2023 było 268,3 tys. ogłoszeń, co stanowi wynik o 20 tys. lepszy niż w grudniu 2022 r., to dalej nie jest to satysfakcjonujący poziom.

Styczniowy wynik poprawiły głównie branża produkcji, inżynierii transportu i logistyki, a także budownictwa. Ożywienie było też dobrze widoczne w urzędach pracy, gdzie wprawdzie w styczniu przybyło bezrobotnych, ale jednocześnie, po kilku miesiącach spadków, styczeń 2023 r. przyniósł pierwszy od marca zeszłego roku wzrost liczby zgłoszonych tam wakatów.

WAŻNE TERMINY

6 marca

PONIEDZIAŁEK

√ składki za luty 2023 r. wpłacają jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe

√ złożenie deklaracji VAT-14 o należnych kwotach VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych za luty 2023 r.

7 marca

WTOREK

√ wpłata podatku dochodowego w formie karty podatkowej za luty 2023 r.

√ wpłata zryczałtowanego podatku dochodowego pobranego w lutym 2023 r. od należności wypłaconych zagranicznej osobie prawnej z tytułów wymienionych w art. 7b ust. 1 pkt 3-6 ustawy o CIT (wypłaconych na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową).

WSKAŹNIKI KADROWE

MARZEC

184 godziny – wymiar czasu pracy w marcu 2023 r.

3,79 zł – dodatek za godzinę pracy w porze nocnej w marcu 2023 r.

103,9 proc. – wskaźnik waloryzacji podstawy wymiaru zasiłku chorobowego przyjmowanej do obliczenia świadczenia rehabilitacyjnego w I kwartale 2023 r.

6733,49 zł – kwota przyjmowana do obliczenia wpłat na PFRON od 1 marca do 31 maja 2023 r.

2400 zł – kwota dofinansowania do wynagrodzenia pracownika ze znacznym stopniem niepełnosprawności od 1 stycznia 2023 r.

3490 zł – minimalne wynagrodzenie od 1 stycznia do 30 czerwca 2023 r.

22,80 zł – minimalna stawka godzinowa dla zleceniobiorców od 1 stycznia do 30 czerwca 2023 r.

52 350 zł (3490 zł x 15) – maksymalna odprawa z tytułu zwolnień grupowych od 1 stycznia do 30 czerwca 2023 r., ale może być 34 900 zł ze względu na stan epidemii

208 050 zł – kwota ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w 2023