Jak zbudować swoje guanxi?

Nie jest niczym nadzwyczajnym fakt, że Chińczycy będą mówić co innego i robić coś innego. Cierpliwość i wytrwałość to jedne z podstawowych cech jakie trzeba posiadać, aby zdobywać chiński rynek oraz kontakty (guanxi) na nim.

Publikacja: 10.11.2019 12:45

Jak zbudować swoje guanxi?

Foto: Przed dworcem kolejowym w Pekinie (Beijing Railway Station). Fot. Jacek Strzelecki

Najlepszą formą dochodzenia do celu według prawideł zarządzania jest burza mózgów. Jednak nie w Chinach. Według Chińczyków mówienie wszystkiego, stawianie sprawy jasno, nie jest dowodem mądrości i grzeczności. Chińczycy mówią „nie” nie wprost, a drogą tak momentami okrężną, że można stracić do nich szacunek i oskarżyć ich o dwulicowość oraz obłudę. Dlaczego tak jest? Chińczycy nie lubią bezpośredniej konfrontacji. Chcą uchronić się przed utratą „twarzy” (mianzi). Dlatego też posługują się językiem wieloznacznym, niebezpośrednim i uzależnionym od okoliczności. Najlepiej sposób myślenia Chińczyków oddaje najczęściej przytaczany przez ekspertów przykład. Jeśli Chińczyka zapytamy: – Czy to jest białe, czy to jest czarne? Odpowiedź będzie brzmiała: – To nie jest bardzo szare. Co należy więc zrobić, by nie popaść w obłęd?

Pozostało jeszcze 91% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Świąteczna oferta! Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Nowe Rynki
Współpraca polsko-ukraińska przy odbudowie Ukrainy ma zyskać szersze ramy i nabrać rozpędu
Nowe Rynki
Wymiana handlowa z USA rośnie, ale ryzyko braku zapłaty przez firmy z USA też
Nowe Rynki
Jest szansa na eksport polskiej wołowiny do Chin
Nowe Rynki
Pierwsze forum rektorów uczelni Polski i Uzbekistanu, czyli od nauki po biznes
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Nowe Rynki
Ułatwienie dla podróżujących drogą lotniczą z Polski do Wielkiej Brytanii
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay