Przedostatni dzień francuskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej przyniósł podpisanie trzech ważnych porozumień, które ułatwią wymianę handlową krajów europejskich, w tym także Polski, z Ukrainą i Mołdawią. Dwa z nich dotyczą Ukrainy. Jedno Mołdawii.
Francja sprawuje prezydencję w Radzie Unii Europejskiej od 1 stycznia do 30 czerwca 2022 r.
Komisja Europejska, zarówno z Ukrainą, jak i z Mołdawią zawarła porozumienia o liberalizacji przewozu drogowego towarów z Unii do obu państw i odwrotnie. - Oznacza to ułatwienie przewozu towarów przewożonych drogami. To bardzo ważne, aby przyśpieszyć eksport produktów z Ukrainy, szczególnie ziarna. Ukraina i Mołdowa mają teraz zablokowane możliwości transportowe przez rosyjską agresję na Ukrainę i to nasza pomoc dla tych krajów – mówiła w Lyonie Adina-Ioana Vălean, unijna komisarz ds. transportu.
Czytaj więcej:
- Nasze trudności z eksportem towarów, w szczególności produktów rolnych, zbóż, spowodowane agresją Rosji są problemem o wymiarze światowym. Miliony ludzi w Afryce cierpi głód, gdyż stało się zakładnikami rosyjskiej wojny i polityki. Dotychczas transport ziarna odbywał się głównie przez nasze porty morskie na Morzu Czarnym. Teraz to niemożliwe, ale staramy się ten problem rozwiązać z naszymi partnerami, w szczególności z Polską, ale też i Rumunią – mówił Oleksandr Kubrakov, minister infrastruktury Ukrainy.
Komisarz Vălean pytana czy te porozumienia zyskają stały charakter odpowiedziała, że zależy to także od tego czy zyskają na nich również podmioty, firmy z UE, ale ma nadzieję, że tak się stanie, a co za tym idzie umowy nie będą okresowymi ze względu na trwającą agresję Rosji na Ukrainę.
UE i Ukraina połączą swe systemy transportowe
Ponadto, Adina-Ioana Vălean reprezentując KE podpisała porozumienie z Oleksandrem Kubrakovem, o dostosowaniu, rozszerzeniu Transeuropejskiej Sieci Transportowej – TEN-T na Ukrainę w ramach unijnej polityki sąsiedztwa. Celem umowy jest zapewnienie spójności pomiędzy siecią TEN-T, a siecią transportową Ukrainy, a także wspólne planowanie i zrównoważony rozwój połączeń pomiędzy UE i Ukrainą. Strony mają też ułatwiać rozwój istniejącej już sieci transportowej i identyfikować wspólne priorytety infrastrukturalne.
W dalszej kolejności może to oznaczać zmianę tras transportowych i połączeń europejskich korytarzy transportowych nie tylko z Ukrainą, ale także z Mołdawią, a następnie i z Gruzją. Tym bardziej, że planowana jest budowa autostrady z Kijowa do Kiszyniowa.
Jak podkreślał minister infrastruktury Ukrainy wszystkie trzy porozumienia zawarte dziś w Lyonie to pierwsze tak ważne umowy po niedawnym nadaniu Ukrainie i Mołdawii statusu krajów kandydujących do wejścia do UE.
- Dotychczas ani Mołdawia, ani nawet Ukraina nie były najważniejszym partnerami w rozmowach o transporcie, ale wszystko zmieniło się 4 miesiące temu wraz z napaścią Rosji na Ukrainę. Mam nadzieję, że ta zmiana we współpracy z naszymi krajami to zmiana na zawsze – mówił Andrei Spînu, wicepremier, minister infrastruktury i rozwoju regionalnego Mołdawii.
- Mamy teraz tylko 4 wąskie mosty z Rosją, a w czasach sowieckich było ich kilkadziesiąt. Mamy też tylko jeden port, ale teraz pomagamy w nim uchodźcom. W Mołdawii nie mamy nawet autostrady. Teraz przywracamy połączenie kolejowe z Ukrainą, które nie działało przez 25 lat, ale przywróciliśmy je ekspresowo w tydzień. Działamy szybko i mam nadzieję, że status kandydacki naszych państw to nie tylko kamień milowy, ale realne inwestycje – dodał Spînu. - Wasze wyzwania są naszymi wyzwaniami - zapewniał w odpowiedzi Henrik Hololei, dyrektor generalny unijnej dyrekcji ds. transportu.
Autobus napędzany wodorem prezentowany podczas jubileuszowej 10. edycji Connecting Europe Days, Lyon, Francja.
Wszystkie trzy porozumienia zawarto podczas tzw. Connecting Europe Days organizowanych cyklicznie przez unijną dyrekcję ds. transportu (ang. DG Move), które to wydarzenie tym razem odbyło się Lyonie w ramach kończącej się 30 czerwca br. francuskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.