- Bezpieczeństwo jest absolutnym priorytetem — stwierdził unijny komisarz transportu Siim Kallas. — Jesteśmy gotowi pomagać krajom, które potrzebują rozwijać zdolności techniczne i administracyjne dla spełnienia wymogów lotnictwa cywilnego, ale nie możemy zgodzić się na to, by linie działające na terenie Unii nie przestrzegały wszystkich międzynarodowych norm bezpieczeństwa.
Komisja zakazała wszelkiej działalności przewoźnikom sudańskim z powodu złych notowań władz lotnictwa cywilnego tego kraju w zakresie bezpieczeństwa, co wynika z ciągłego niedotrzymywania międzynarodowych norm nadzoru.
Bruksela jest gotowa pomoc Filipinom w usunięciu poważnych braków w zakresie bezpieczeństwa, jednak ze względu na poważne problemy w tej dziedzinie postanowiła skorzystać z zasady ostrożności i objąć zakazem działalności wszystkie firmy przewozowe zarejestrowane w tym kraju.
Z kolei Iran Air będzie mógł używać tylko 32 samoloty Airbusa i Boeinga w lotach do Europy, bo inne nie spełniają wymogów bezpieczeństwa. Do lata Bruksela wyśle misję kontrolną do Iranu, aby zbadać sytuację przewoźnika.
Północnokoreański Air Koryo, któremu do Unii nie wolno latać od 2006 r., może wznowić loty dwoma samolotami, a TAAG Angola Airlines może latać do wszystkich portów Unii, nie tylko do Lizbony, o ile będzie przestrzegać surowych warunków i używać ustalonych samolotów.
Na unijnej czarnej liście z niemal całkowitym zakazem lotów znajduje się 278, linii lotniczych z 17 krajów, głównie z Afryki, Azji i dawnego ZSRR. Dziesięciu przewoźnikom ograniczono działalność.