Zgodnie z art. 358 § 1 kodeksu cywilnego zobowiązania pieniężne na obszarze Polski mogą być wyrażone tylko w pieniądzu polskim. Z pewnymi jednak wyjątkami. W myśl § 9 rozporządzenia ministra finansów z 4 września 2007 r. w sprawie ogólnych zezwoleń dewizowych (DzU nr 168, poz. 1178) zezwala się rezydentom będącym pracodawcami w rozumieniu art. 3 kodeksu pracy na:
- dokonywanie w kraju wpłat w walutach obcych na rachunki bankowe pracowników będących rezydentami, z tytułu wynagrodzenia za pracę oraz innych należnych świadczeń związanych z wykonywaniem pracy za granicą;
- dokonywanie na rzecz pracowników, będących rezydentami, płatności w walutach obcych, z tytułu podróży służbowej odbywanej poza granicami kraju w sprawach tych pracodawców.
W pozostałych wypadkach rozliczenie wynagrodzeń w Polsce powinno następować w walucie polskiej. Nie ma natomiast znaczenia, czy pracodawca dokonuje wypłaty ze środków na rachunku prywatnym, czy firmowym.
Autor jest współpracownikiem Vademecum Głównego Księgowego, ABC Wolters Kluwer Polska