Tak orzekł Sąd Apelacyjny w Gdańsku, rozpatrując apelację byłego pracownika firmy transportowej od wyroku Sądu Okręgowego w Bydgoszczy.

Kierowca ciężarówki domagał się zasądzenia od byłego pracodawcy prawie 50 tys. zł ryczałtu za noclegi poza granicami Polski. Pozew został złożony po czerwcowym wyroku Sądu Najwyższego (sygn. II PZP 1/14) stwierdzającym, że zagwarantowanie kierowcy miejsca do spania w kabinie samochodu ciężarowego nie może być uznane za zapewnienie mu bezpłatnego noclegu. Przedsiębiorcy nie mogą więc zwolnić się z obowiązku wypłaty kierowcom przepisowych ryczałtów za noclegi.

Po uchwale SN trzeba uchwalić nowe przepisy o czasie pracy dla kierowców

Kierowcy jeżdżącemu dla firmy z województwa kujawsko-pomorskiego sądy obu instancji nie przyznały jednak dodatkowych pieniędzy. Stwierdziły, że otrzymywał on dodatek do wynagrodzenia, który w regulaminie wynagradzania nazwany był  dietą. Kierowca utrzymywał, że kwota wypłacana z tego tytułu (42 euro) miała mu zapewnić jedynie wyżywienie, a nie nocleg w zagranicznym hotelu. Jego zdaniem, gdyby pracodawca chciał zrekompensować wydatki przeznaczone na nocleg, nazwałby odpowiednio wyższą kwotę ryczałtem, zgodnie z terminologią wynikającą z przepisów prawa pracy.

Sądy nie podzieliły jednak tego stanowiska. Ich zdaniem nazwa dodatkowego świadczenia nie miała znaczenia dla sprawy. Istotny wpływ miały za to postanowienia regulaminów pracy i wynagradzania, które obowiązywały w firmie transportowej, a z którymi kierowca miał się zapoznać przy rozpoczęciu pracy. Wynikało z nich, że kwota określona jako dieta miała też dotyczyć wydatków na noclegi za granicą. Tym samym opłacone były wszystkie wydatki kierowcy.

Orzekając w tej sprawie, sąd mógł zbadać jedynie, czy kwota określona w regulaminie wynagradzania odpowiadała stawkom określonym w rozporządzeniu w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju. To jego przepisy mają bowiem zastosowanie do kierowców zawodowych w transporcie międzynarodowym. Kwoty otrzymywane przez kierowcę mieściły się w limitach określonych w tym akcie. W efekcie szoferowi nie zostały przyznane dodatkowe pieniądze.

Sądy nie miały natomiast wątpliwości, że nawet najwygodniejsza kabina pojazdu ciężarowego nie zastąpi noclegu w hotelu. Tym samym potwierdzone zostało stanowisko SN, które wzbudziło wiele negatywnych reakcji wśród właścicieli firm transportowych. Wyrok jest prawomocny.

Warto przypomnieć, że Ministerstwa Infrastruktury oraz Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej pracują nad nowelizacją ustawy o czasie pracy kierowców.

sygnatura akt: III APa 19/14