Piloci wojskowi i żołnierze z naziemnej obsługi samolotów otrzymają dodatki do wynagrodzenia.

Ministerstwo Obrony Narodowej przygotowało przepisy zmieniające rozporządzenie z 8 czerwca 2004 r. w sprawie dodatków do uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych (DzU nr 141, poz. 1497 z późn. zm.). Mają motywować żołnierzy pełniących służbę w składzie personelu latającego, głównie nawigatorów i pilotów, do bezawaryjnego wykonywania zadań określanych w indywidualnych planach szkolenia lotniczego.

Zgodnie z zaproponowanym rozwiązaniem żołnierzom pełniącym służbę w składzie personelu latającego, którzy odbyli co najmniej 30 bezawaryjnych godzin zadań szkoleniowych samolotem naddźwiękowym lub 40 godzin innym statkiem powietrznym, będzie przysługiwał jednorazowy dodatek specjalny.

Jego wysokość określono na 300 proc. dodatku specjalnego o charakterze stałym. Dodatek ma być wypłacany po zakończeniu roku kalendarzowego. Proponowane przepisy mają zachęcić pilotów do pozostania w służbie, dlatego specjalny dodatek za bezawaryjne loty ma przysługiwać tylko tym z co najmniej dziesięcioletnim okresem służby.

Ponadto dodatkowe wynagrodzenie mają otrzymywać żołnierze zawodowi posiadający kwalifikacje w bezpośredniej obsłudze wojskowych statków powietrznych.

Żołnierze ci ze względu na szczególnie uciążliwe warunki służby na otwartych przestrzeniach lotnisk mogą otrzymywać do 560 zł stałego miesięcznego dodatku.

Jego wysokość uzależniona ma być m.in. od poziomu wyszkolenia, posiadanych uprawnień czy stopnia i złożoności wykonywanych zadań. Oczywiście na wysokość dodatku wpływ będą miały także uciążliwości i zagrożenia związane z obowiązkami.

Szacuje się, że nowe rozwiązania zwiększą roczne wydatki MON o 15 mln zł. Personel latający otrzyma około 6 mln zł, żołnierze z obsługi powietrznych statków latających – 9 mln zł.