Tak uznał dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 21 lipca 2021 r. (ILPP2-2/4512-1-33/ 16-12/MS).
Spółka (wnioskodawca) będąca czynnym podatnikiem VAT oraz polskim rezydentem podatkowym prowadzi działalność gospodarczą w branży hotelarskiej i posiada sieć hoteli na terytorium Polski. Poza świadczeniem usług noclegowych spółka zajmuje się również prowadzeniem restauracji, a także organizacją targów, kongresów oraz wystaw. Wnioskodawca świadczy również usługi polegające na wypożyczaniu i dzierżawie sprzętu rekreacyjnego i sportowego (głównie rowerów dla gości hotelowych). W ramach prowadzonej działalności zdarza się, że spółka obciąża swoich klientów opłatą za zniszczenia, do których doszło na terenie hotelu, w pokoju hotelowym lub w pozostałych pomieszczeniach, które udostępnia w ramach oferowanych usług. Ponadto spółka dokonuje obciążeń również za ponadnormatywne sprzątanie uniemożliwiające normalne funkcjonowanie pomieszczenia, a także z tytułu uszkodzenia, zniszczenia lub zgubienia przez gościa hotelowego roweru, który został przez niego wypożyczony. W ocenie wnioskodawcy obciążenia te mają charakter rekompensaty za poniesione przez niego koszty dodatkowe wynikające z zniszczenia, uszkodzenia lub ponadnormatywnego zabrudzenia jego mienia. W ocenie wnioskodawcy opłaty, które pobiera od gości, nie stanowią wynagrodzenia za usługę. Dlatego spółka nie wykazuje tych transakcji w podatku od towarów i usług oraz nie wystawia faktur, a pobrane opłaty dokumentuje za pomocą not księgowych.