Jakie są granice odpowiedzialności pracodawcy i pracownika za PIT

Ochrona płatnika wynikająca z interpretacji indywidualnej nie może powodować przerzucenia na podatnika odpowiedzialności za niepobrane zaliczki. Ale jeśli pracownik je zadeklaruje i uiści, to nie może domagać się ich zwrotu.

Publikacja: 12.06.2022 02:00

Jakie są granice odpowiedzialności pracodawcy i pracownika za PIT

Foto: Adobe Stock

Tematyka wyznaczenia ścisłej granicy odpowiedzialności płatników i podatników za pobór PIT z tytułu przychodów m.in. ze stosunku pracy od lat budziła wątpliwości w praktyce przedsiębiorców oraz organów.

Z jednej strony, płatnik występuje w tej konfiguracji jedynie jako „pośrednik” w zapłacie podatku do urzędu skarbowego. Innymi słowami, płatnik (pracodawca) pobiera zaliczki i przekazuje na konto organu kwotę zobowiązania podatkowego nie własnego, ale cudzego, tj. podatnika (pracownika). Przemawiałoby to za tezą, że to ostatecznie osoba, na której ciąży zobowiązanie podatkowe, czyli pracownik, powinna być w pierwszej kolejności pociągana do odpowiedzialności w razie ewentualnego zaniżenia zobowiązania.

Pozostało jeszcze 90% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Czym jest urządzenie przemysłowe
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Zestaw kontenerowy jest urządzeniem przemysłowym - wyrok NSA
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Co zrobić, gdy fiskus zakwestionuje bieżące rozliczenia podatku u źródła
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Do końca czerwca trzeba zatwierdzić sprawozdanie finansowe za 2024 r.
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Wybór kasowej metody rozliczania PIT dotyczy całego roku