Jakie są granice odpowiedzialności pracodawcy i pracownika za PIT

Ochrona płatnika wynikająca z interpretacji indywidualnej nie może powodować przerzucenia na podatnika odpowiedzialności za niepobrane zaliczki. Ale jeśli pracownik je zadeklaruje i uiści, to nie może domagać się ich zwrotu.

Publikacja: 12.06.2022 02:00

Jakie są granice odpowiedzialności pracodawcy i pracownika za PIT

Foto: Adobe Stock

Tematyka wyznaczenia ścisłej granicy odpowiedzialności płatników i podatników za pobór PIT z tytułu przychodów m.in. ze stosunku pracy od lat budziła wątpliwości w praktyce przedsiębiorców oraz organów.

Z jednej strony, płatnik występuje w tej konfiguracji jedynie jako „pośrednik” w zapłacie podatku do urzędu skarbowego. Innymi słowami, płatnik (pracodawca) pobiera zaliczki i przekazuje na konto organu kwotę zobowiązania podatkowego nie własnego, ale cudzego, tj. podatnika (pracownika). Przemawiałoby to za tezą, że to ostatecznie osoba, na której ciąży zobowiązanie podatkowe, czyli pracownik, powinna być w pierwszej kolejności pociągana do odpowiedzialności w razie ewentualnego zaniżenia zobowiązania.

Pozostało 90% artykułu

Wiedza dla profesjonalistów w nowym PRO.RP.PL

Zyskaj dostęp do najnowszych raportów, analiz, orzeczeń, prognoz i komentarzy niezbędnych w Twojej codziennej pracy, przygotowanych przez ekspertów Rzeczpospolitej.
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Powódź wywołuje skutki w podatkach. Co można odzyskać po stracie mienia?
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Zakup tabletów – koszt czy środek trwały
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Dokumenty fiskalne mogą być przechowywane w formie elektronicznej
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Sprzedajesz działkę? Możesz zostać podatnikiem VAT
Materiał Promocyjny
Zarządzenie samochodami w firmie to złożony proces
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Jak rozliczyć VAT od sprzedaży gier planszowych