KSeF czyli Krajowy System e-Faktur to system teleinformatyczny, który ma służyć do wystawiania, otrzymywania i przechowywania faktur ustrukturyzowanych (czyli e-faktur, faktur elektronicznych). Dzięki niemu każda e-faktura wystawiana przez przedsiębiorcę będzie trafiała do odbiorcy właśnie za pośrednictwem tego systemu. Ma to ujednolicić sposób rozliczania się pomiędzy przedsiębiorcami, usprawnić komunikację między podatnikami a administracją podatkową oraz zapobiegać ewentualnym oszustwom podatkowym.
Od 1 lipca 2024 r. KSeF miał być obowiązkowy, z wyjątkiem małych i średnich przedsiębiorstw zwolnionych z VAT, gdzie wprowadzenie tego systemu planowano na 1 stycznia 2025 r. Założenia te okazały się jednak nieaktualne, o czym na początku bieżącego roku poinformował minister finansów, uzasadniając takie działania koniecznością przeprowadzenia audytu systemu. Na briefingu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał natomiast, że audyt wykazał liczne błędy systemowe KSeF. Stąd konieczne jest rozpoczęcie całego procesu niemalże od początku, tj. od zbudowania nowej architektury systemu, która z kolei będzie podstawą do opracowania nowego oprogramowania. W tak zaistniałej sytuacji zdecydowano się na to, aby ustalić dwa terminy wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur, tj.: